Jean-Marie je moet bedenken dat het koude bruggen zijn: moeilijke planten dus en het is beslist niet vreemd wanneer gekiemde zaden/jonge zaailingen dood gaan. En: het is de eerste keer dat je deze planten zaait. Maar je hebt er toch 2 over, prima toch? Deze zullen het nu wel overleven want de omstandigheden worden met de dag beter.
Ik vind het een hele uitdaging om tijdens de moeilijkste periode van het jaar moeilijke planten te zaaien. Prima dat je nog twee gezonde zaailingen hebt Francois. Dit gaan zeker planten worden waar je hopelijk in het najaar bloemen in krijgt.
Over ca. een week heb ik weer een klein beetje zaad. Voor 6 mensen is er een mix beschikbaar van: - 2 zaadjes van Sanguinea - 2 zaadjes van Strybing Vulsa x Sanguinea - 2 zaadjes van Mobisu x Zunac Kosten: euro 2,50 incl. porti Belangstellenden sturen mij een pb met hun adres. Zij krijgen een bankrekening van mij, na ontvangst van de 2,50 gaan de zaadjes over ca. een week op de post.
Ik gebruik als richtlijn: verpotten als de wortels onderuit het potje komen of als de plant door een te klein potje omvalt. Warme brugmansias hebben een grotere pot nodig dan de koude brugmansias.
De jonge warme brugmansias zien er goed uit, ze beginnen nu echt blad aan te maken en te groeien. Hopelijk kun je ze aan de groei houden zodat ze als ze eind april/begin mei naar buiten gaan al redelijk groot zijn. Als het blad nu binnen erg groot wordt haal het er dan gewoon af. Voor de plant is dat niet erg en het trekt alleen maar ongedierte (bladluizen) aan.