Jean-Marie hierbij de update:

- 2 weken oud.JPG (257.62 KiB) 4395 keer bekeken
Echt brugmansia-zaad: het draait, kronkelt, wurmt zich uit de grond. Tijd om de gekiemde zaden op te potten:

- Zpjuist opgepot.JPG (288.67 KiB) 4395 keer bekeken
Nu ga ik de mest (10-52-10) gebruiken waarvan iedereen een beetje kreeg gelijk met de zaden. Die hoeveelheid is voldoende voor 5 liter gietwater. Je hoeft het niet precies af te meten. Doe bijvoorbeeld 1/5 deel van de mest in een liter water. Na het oppotten maak ik de grond vochtig met deze oplossing. MAAK DE GROND NIET TE NAT, koude bruggen gaan dood aan te veel water. Daarom doet men vaak perliet door de grond om te voorkomen dat de grond te nat is.
De opgepotte zaailingen moeten nu ZO LICHT MOGELIJK gezet worden. TRemperatuur is minder belangrijk dan licht. Bij mij verhuizen ze naar de zolder waar ze een plek krijgen onder het scheve dakraam zodat ze ook dag;licht vanboven krijgen. Het is daar tussen de 12 en 15 graden. Alks de grond droog is krijgen ze weer wat water. Ik gebruyik de eerste 6 weken constant de mest die jullie kregen. Zodra de zaailingen duidelijk gaan groeien schakel ik over op 20-20-20.
Over het wel / niet gebruiken van mest kun je eindeloos blijven discussieren. Er zijn mensen die beweren dat direct mest geven volkomen fout is, anderen gebruiken het spaarzaam, anderen (waaronder ik) geven het volop vanaf de start. Uiteindelijk krijgt iedereen gezonde, bloeiende planten. Dus: beslis zelf maar hoe je gaat bemesten. Een ding is zeker: brugmansias zijn hele grote eters en houden van heel veel mest.