Owh!!! Correctie! Theelepel ipv eetlepel Maar zuinig met mest ben ik inderdaad niet haha Een paar plantjes die minder mest krijgen zijn zichtbaar kleiner
Theelepel of eetlepel verschilt nogal in een P9 potje En het is logisch dat de plantjes met veel mest harder groeien, die krijgen namelijk een enorme boost. Maar de vraag is of dat uiteindelijk niet resulteert in zwakkere Colo's doordat ze door die groeisnelheid minder stevige vezels aanmaken ? ... misschien is dat iets wat Edwin kan beantwoorden ? En zullen de jonge planten die nu continue die enorme boost aan mest krijgen, niet in de problemen komen als je ze in de volle grond plant , want daar moet je lijkt mij dan ook aardig mesten omdat ze dat gewend zijn geraakt en misschien een terugslag kunnen krijgen.
Dat is een hele goeie Marco! Hopelijk kan Edwin hier een antwoord op geven.
Ik was wel van plan deze uit te planten aan de oever van mijn natuur vijver. Dan staat hij met zijn voetjes in de vissenpoep Genoeg mest tot zijn beschikking dan.
Ik wil iig proberen om zijn habitat zo goed mogelijk na te bootsen. Als test zet ik de planten op allemaal verschillende plekken.
Dan weet ik volgend jaar waar ik ze het beste neer kan zetten.
Goed idee .... ik had ze vorig jaar in de volle grond .. maar ga dit jaar proberen om ze met volle kluit in het water te zetten, schijnen ze harder en groter van te groeien in vergelijking met exemplaren die in volle grond staan. En ik hoop niet dat jou vijver zo smerig is dat er zo veel vissenpoep in zit
Om even terug te komen op het mestverbruik in volle grond .Onder warme omstandigheden in de propogator of aquariums groeien ze vrij hard en kunnen ze aardig wat mest hebben .Zo gauw je ze in de tuin zet verbruiken ze een heel stuk minder om het feit dat ze stukken minder hard groeien . Ik zelf heb er ook een paar in kuipen en die geef ik bij ieder gietbeurt kunstmest mee .In volle grond kun je het plantgat natuurlijk verijken met organische mest of gewoon kunstmest bij de plant gieten . In de tuin krijg je niet snel gebrek verschijnselen hoor dan moet je wel hele schrale grond hebben
Hoogtijd voor wat plaatjes dacht ik zo dus bij deze. Mijn grote plant (Haps en dus afkomstig van Edwin) is deze week weer begonnen met de groei en heeft er reeds een nieuwe rol uitgegooid. De plant heeft een kleine 3 maand stil gestaan en zoals je ziet heeft ie zelfs ook al een pupje gemaakt. Groei was er in die tijd niet maar ook geen aftakeling.
DSCN8857.JPG (280.15 KiB) 4433 keer bekeken
Onderstaand mijn zaailingen die door het onderdekken zo'n twee weken vertraging hebben opgelopen. Na het voorzichtig opgraven stonden ze een weekje later boven de grond. Zojuist nog voorzichtig wat graafwerkzaamheden gedaan (intussen zo'n 4 weken na het zaaien) en tot de conclusie mogen komen dat ook een aantal ondergrondse zaden op hun gemak zijn gaan kiemen. Hop, daar gaat de lichtkiem theorie.
Gelukkig zijn er toch nog wat op gekomen Er zijn er beduidend minder op gekomen dan bij de meeste andere mensen dus je ziet wat de invloed is van het afdekken .Ik heb zelf 90 tot 95 % kiemers en dat heb ik niet als ik de zaden af zou dekken ,maar er dringt altijd wat licht door openingetjes in de toplaag door de open structuur van de zaaigrond waardoor er toch een enkele ondergronds kiemt De plant van vorig jaar heb je er goed doorheen