Bismarckia Nobilis zaaien

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Bismarckia Nobilis zaaien

Berichtdoor lapalmeraie op 23 feb 2010 23:11

You're welcome :D
Ik lees net op m'n blog ( :roll: ) dat ze al kiemde na één maand.
Wel kan ik me nog herinneren dat het inderdaad vrij lang duurde voordat er iets boven de grond uit kwam hoor. Maar daarna gaat het rap. Van de 4 ben ik er wel weer eentje verloren aan speerrot. Waarschijnlijk te vochtig gestaan :oops:

@Ro: het krullen begint er nu stilaan uit te gaan. :)
Inderdaad heel speciaal. Bij het verpotten destijds viel me wel op dat het coleoptyl ver van het zaad verwijderd was, alsof het eerst een tijdje de verkeerde kant op gegroeid was. Ook de wortel loopt in een kurkentrekker vorm. Elk nieuw blad moet dus langs die weg omhoog en krijgt de krul zo mee lijkt het. Enkele canariensissen doen het inderdaad ook, maar daar is het minder opvallend aangezien het blad lang zo stijf niet is.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor amourath op 23 feb 2010 23:23

lapalmeraie schreef:Enkele canariensissen doen het inderdaad ook, maar daar is het minder opvallend aangezien het blad lang zo stijf niet is.

't Hangt er vanaf :) Ik heb verschillende types (zie foto hieronder): de linkse gaat voor een 360° loop terwijl de middenste en rechtse meer de samba dansen :lol:

Afbeelding
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 24 feb 2010 10:05

:lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor amourath op 02 mei 2010 22:06

Het is niks geworden met de Bismarckia's :( Ik vond het té lang duren nu eer er iets zichtbaar werd en heb ze uit de pot gehaald... 4 van de 5 waren gekiemd en hadden een penwortel van zo'n 10 cm lang, waarvan de punt verdroogd was... dus ze zijn wel gekiemd maar plots doodgegaan... geen idee wat ik fout heb gedaan, misschien even te droog gestaan? Spijtig... :|

Misschien volgende winter nog eens proberen, ik ga ondertussen even een zaai-pauze inlassen wegens overvolle vensterbanken :mrgreen:
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 02 mei 2010 22:09

Hey Amourath,

Ik heb het ook eens gehad dat een palm kiemde, ... dan lang niks deed, en dat toch uiteindelijk een blaadje tevoorschijn toverde. Het was eigenlijk geen palm maar de Cycas revoluta. Beter misschien nog even gewacht tot juni of zo? ...

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor amourath op 02 mei 2010 22:13

Christophe schreef:Ik heb het ook eens gehad dat een palm kiemde, ... dan lang niks deed, en dat toch uiteindelijk een blaadje tevoorschijn toverde. Het was eigenlijk geen palm maar de Cycas revoluta. Beter misschien nog even gewacht tot juni of zo? ...

Als het onderste stuk van de wortel opgedroogd is, kan je volgens mij wachten tot Sint-Juttemis... :mrgreen: Ze waren al dood voor ik ze uit de pot haalde eh.
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 02 mei 2010 22:17

amourath schreef:
Christophe schreef:Ik heb het ook eens gehad dat een palm kiemde, ... dan lang niks deed, en dat toch uiteindelijk een blaadje tevoorschijn toverde. Het was eigenlijk geen palm maar de Cycas revoluta. Beter misschien nog even gewacht tot juni of zo? ...

Als het onderste stuk van de wortel opgedroogd is, kan je volgens mij wachten tot Sint-Juttemis... :mrgreen: Ze waren al dood voor ik ze uit de pot haalde eh.

Een gebedje kan wonderen doen 8-)

Nee, maar toch jammer. Ik wacht nog steeds op de kieming van mijn Bismarckia's eigenlijk. Duurt al een hele poos, maar ik zal wel zien. Ze staan in apartje potjes in de serre nu. Ik hoop dat er nog iets van komt eigenlijk ...

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 02 mei 2010 23:59

amourath schreef:Het is niks geworden met de Bismarckia's

Als het een troost mag wezen... die van ons ook niet. De bismarckia is buiten de dwergdadelpalm de einige soort waar er hier niets van in huis komt. Verry strange. :roll:

De nieuwe kroost is nog niet rijp genoeg om geoogst te worden... nog even geduld hebben.

Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 03 mei 2010 00:04

Bij mij ging de dwergdadelpalm (Phoenix roebelenii) vorig jaar ook al niet :(

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor amourath op 03 mei 2010 08:53

videomaster schreef:
amourath schreef:Het is niks geworden met de Bismarckia's

Als het een troost mag wezen... die van ons ook niet. De bismarckia is buiten de dwergdadelpalm de einige soort waar er hier niets van in huis komt. Verry strange. :roll:

Krijgen jullie kieming, of zelfs dat niet? Ik had er 4 die goed begonnen waren, maar ik denk dat m'n potgrond onderin de pot te droog was... als ze in de propagator staan geef ik ze water via een vernevelaar, dat zal onvoldoende geweest zijn om de pot onderin ook vocht te geven ('t was een hoge pot)
Volgende keer beter zeker :mrgreen:
amourath

112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken