Yucca gloriosa stekken in winter

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Yucca gloriosa stekken in winter

Berichtdoor palmfreakz op 11 feb 2013 21:27

Vandaag heb ik met veel mazzel een yucca gloriosa gekregen van wel 2 meter hoogte. Echter waren er 2 zijtakken van wel bijna een meter afgebroken. Deze wil ik dus stekken.

Kan ik deze gewoon buiten in een pot zetten of slaan ze dan niet aan met deze vrieskou? Ook de hoofdstam heeft bij het uitspitten veel beschadigde wortels. Kan ik deze wel gewoon in pot zetten met deze temperaturen?

Ik mag er 1 per gratie binnen plaatsen :) maar de andere zal buiten moeten blijven.

Tips zijn welkom.

Groeten,
Herman
palmfreakz

3 bedankjes

Re: Yucca gloriosa stekken in winter

Berichtdoor ramon van weezep op 11 feb 2013 22:53

de stekken zullen snel wortelen naarmate het weer warmer wordt.
laat de snijwond een paar dagen drogen op een koele plek in de woning
zet de stammen in potgrond en zet ze stevig vast met touw of met een stok (de eerste wortels zijn zeer breekbaar)

de potgrond vrij drooghouden zolang het buiten nog onder de 10 graden is overdag.

ik zou de stekken toch binnen houden of in een vorstvrije schuur, de moederplant kun je na deze vorst periode gewoon buiten laten staan onder een afdak om te voorkomen dat de kluit te nat wordt.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 12 feb 2013 01:03

droog oppotten en wortelt vanzelf, substraat verschillen de meningen over. ikzelf zou nooit potgrond gebruiken maar zweer bij grindzand :thumb_up:
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 12 feb 2013 09:16

Ikzelf maak gewoon gebruik van tuingrond, hier had ik het beste resultaat mee. Deze heb ik in maart gestekt. (Zanderige grond, goed waterdoorlatend dus). Geen extra water toevoeging, gewoon zo droog mogelijk onder een afdak. Zorg ook voor extra steun, zoals reeds vermeld zijn de eerste wortels zeer teder.
Hier een extra Topic over het planten van een Yucca, voor de rest van de plant : viewtopic.php?f=32&t=6850

En hier een foto van de beworteling van mijn gestekte Yucca in augustus 2012. (hadden geen wortels na het scheiden).

Groeten, Jean-Marie

Afbeelding
Afbeelding
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor palmfreakz op 20 feb 2013 15:38

Hierbij nog een foto van de gekregen yucca.
Heb hem toch maar ingegraven.

IMG_1580.JPG
IMG_1580.JPG (222.42 KiB) 6119 keer bekeken

En hier de afgebroken zijtakken.

IMG_1581.JPG
IMG_1581.JPG (213.38 KiB) 6119 keer bekeken
palmfreakz

3 bedankjes

Berichtdoor ick op 20 feb 2013 17:06

Zo heb je ineens een boel nieuwe yucca's! Ik hoop dat ze het goed gaan doen, maar die kans is groot; het zijn makkelijke planten. Pas wel op met de wond die er -zoals ik het zie op de foto- aan de achterkant van de 'moeder'yucca zit, door het afbreken van de zijstammen. Mijn ervaring is dat deze yucca vrij snel rot op dit soort plekken. Wat je eraan kunt doen weet ik eerlijk gezegd niet goed...

groet, rick
ick

71 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken