Zaaien in propagator

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Zaaien in propagator

Berichtdoor Freekl op 24 feb 2013 13:00

Hoi allemaal,

Ik ben de laatste tijd veel bezig met zaaien in bakjes en zet deze op de radiator. Ik ben alleen bang dat dit niet het gewenste effect heeft omdat wij heel de dag weg zijn en de radiator niet heel de dag brand.
Daarom had ik het idee om een propagator te kopen en hierin op te kweken. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik had bijvoorbeeld deze op het oog?

http://www.seedo.nl/propagator-6450-inc ... 909d377508

Groetjes Freek
Freekl

1 bedankjes

Re: Zaaien in propagator

Berichtdoor David M op 24 feb 2013 13:19

Hey

Wij hebben ervaring met deze propagator,wij hebben daar goede resultaat mee.
Misschien 1 nadeel :dat het geen auto-thermostaat heeft ...

MVG David
David M

9 bedankjes

Berichtdoor cedric013 op 24 feb 2013 13:39

Heb net hetzelfde gedaan,
omdat de verwarming thuis niet constant brandt, heb ik me gisteren ook een propagator gekocht.

Deze meer bepaald:
http://www.stewart-garden.co.uk/planter ... gator.html

59€ bij AVEVE
Tropische plantengek :D
cedric013

3 bedankjes

Berichtdoor Freekl op 24 feb 2013 14:41

David M schreef:Hey

Wij hebben ervaring met deze propagator,wij hebben daar goede resultaat mee.
Misschien 1 nadeel :dat het geen auto-thermostaat heeft ...

MVG David

Allereerst bedankt voor je reactie David.
Is zonder een auto-thermostaat de temperatuur wel goed te regelen? Ze hebben ook een propagator met een thermo-timer, deze kan dan de temperatuur natuurlijk wat constanter houden. Deze kost alleen wel iets meer natuurlijk :lol:
Freekl

1 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 24 feb 2013 15:07

hallo heb ook die propagator aangeschaft,heb er een dimmer tussen gezet omdat het zonder echter veel te heet wordt en je kan hem toch wel goed op temp houden met die dimmer,ik heb hem nu op 30 graden staan ,en na een dag zonder wat erin gestopt te hebben staat het nog steeds op 30 graden,nu ga ik de zaadjes bij zetten in kweekbakjes,maar inderdaad met een thermotymer gaat het beter, maar met dimmer werkt ook goed alleen heb ik er een losse thermometer bij gestopt wand ja,het nadeel is wel dat je het wel in de gaten moet houden,als de omgevings temparatuur gaat stijgen en zonder thermostaat dan stijgt het ook met die dimmen en zou je hem even een standje zachter moeten zetten,,m,v,g, paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor David M op 24 feb 2013 17:54

hey Freekl

laten we zeggen dat het verschil met dag(cv verwarming )en s'nachts(minder cv verwarming ) toch rap 4-5 ° gr is hoor ...staat hier op een kast
met een auto-thermostaat moet je dat zelf niet constant regelen en kijken hoeveel °

MVG David
David M

9 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 24 feb 2013 20:05

Ik zaai zelf ook in een propagator en als ik zo die prijs zie kan het gemakkelijk voor de helft van de prijs. Een warmtemat speciaal voor terrariumdieren kan je kopen in verschillende wattages. Ben je voor 30,- misschien al klaar. Ik gebruik zelf geen piepschuin en een thermometer heb je ook zo gekocht.

Propagator (of kruiden/kweekkasje) betaal je 4,99 voor bij een tuincentrum?
Onderstaande link is voor warmtemat, dit gebruik ik zelf bij mijn dieren en prima tevreden.Tip: Leg een stuk keukenfolie onder je mat, zo gaat de warme beter naar boven.

http://www.terramania.nl/terramania/ind ... 11&lang=NL
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 24 feb 2013 20:41

Je kan er natuurlijk ook zelf eentje maken. Hieronder mijn zelfbouw prop.
Onderin ligt 5meter warmtekabel welke op 30graden gehouden wordt met een thermostaat. Op dezelfde thermostaat werken ook de led-panelen waarmee het aantal belichtings-uren handig te regelen is.
De led-panelen hangen aan de deksel welke op de foto open staat. Wanneer de zaailingen groot genoeg zijn mogen ze naar de vensterbank. Op onderstaande foto's heb ik onder de bakken de laatst gezaaide zaaibakken staan, daarom staat het spul zo hoog.

Moet trouwens nog wel even wat negatieve reclame spuien over de thermocontrol II.
Een dikke vier jaar lang heb ik erg veel gemak van het apparaatje gehad en met veel plezier gebruikt maar jammer genoeg heb ik er in die tijd ook maar liefst drie versleten terwijl er niets meer dan een stukje electro inzit. Een kostprijs van pak 'm beet 50euro per stuk maakt het gebruik dan toch weer minder interessant. Heb nu een kabel besteld welke standaard op 30graden zou moeten blijven.

DSCN2940.jpg
DSCN2940.jpg (98.74 KiB) 6497 keer bekeken

DSCN2944.jpg
DSCN2944.jpg (68.29 KiB) 6497 keer bekeken
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Freekl op 24 feb 2013 21:57

Dat ziet er goed uit Carlo :thumb_up:
Als ik dit zo zie en hoor lijkt het me ook wel leuk om zelf een propagator te gaan bouwen.
Dat maakt de hobby nog uitgebreider :D
Zijn er nog bepaalde dingen waar je goed op dient te letten als je hier aan begint?

Bedankt voor alle reacties tot nu toe :thumb_up:
Freekl

1 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 24 feb 2013 22:26

Uiteraard, de veiligheid :thumb_up:
Dus niet gaan prullen met halfwerkend spul en alles goed voorzien en je goed verdiepen in de manieren die er mogelijk zijn.
Ik heb hier nog een dokumentje waarin de bouw van een dergelijke propagator staat beschreven.
Mijn propagator is iets anders uitgevoerd maar dat scheelt niet veel.
Als je je e-mail adres even per PM naar me stuurt dan zal ik het mailen (als je het wil hebben)
Carlo

148 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken