Zaad van palmbomen

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Zaad van palmbomen

Berichtdoor luna59 op 03 aug 2013 09:07

ik ben net terug van de reis en heb zaad meegebracht van palmbomen hoe moet ik die zaaien en moet men dat dan veel water geven als men die gezaaid heb ( het zaad is van een Vederpalm of waaierpalm)het zaad zijn zo'n bruine bollekes en daarin zit een bruine pit, het is de eerste keer dat ik dat zou proberen ( graag wat informatie ) Dank u :?:
luna59

0 bedankjes

Re: Zaad van palmbomen

Berichtdoor eddy21 op 03 aug 2013 10:52

het is nu wel laat om te zaaien je kan ze beter volgend voorjaar zaaien
dus zou ik ze droog en koel opbergen en donker bijv in een kelder
en volgen jaar ff laten weken in warm water af en toe het water verversen durende 3 dagen daar na in een hoge pot zaaien dit vanwege de penwortel en afdekken met huishoud folie en mocht het buiten niet warm zijn is de radiator / kachel een optie om de grond warm te houden
laat de grond niet uitdrogen dus regelmatig bevochtigen
heb geduld het kiemen laat enkele weken op zich wachten sommige soorten zelfs langer
ik wens je veel succes met het kweken ;) ;) ;)
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 03 aug 2013 14:04

het ideale is zaaien in februari ofzo, maar palmbomen kan je het hele jaar door zaaien hoor, geen enkel probleem.
Maar in verband met de meest geschikte zaaitemperatuur enz. is het wel handig dat je juist weet over welke palm het juist gaat. Een vederpalm is trouwens iets anders dan een waaierpalm.
Kan je eens een foto posten van het zaad, en/of van de boom vanwaar het zaad komt?

groetjes
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor luna59 op 03 aug 2013 14:43

Sub T schreef:het ideale is zaaien in februari ofzo, maar palmbomen kan je het hele jaar door zaaien hoor, geen enkel probleem.
Maar in verband met de meest geschikte zaaitemperatuur enz. is het wel handig dat je juist weet over welke palm het juist gaat. Een vederpalm is trouwens iets anders dan een waaierpalm.
Kan je eens een foto posten van het zaad, en/of van de boom vanwaar het zaad komt?

groetjes

goede middag

Kan je me juist zeggen hoe ik er een foto moet opzetten want het is de eerste keer dat ik dit ga doen

Groetjes
luna59

0 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 03 aug 2013 19:13

Hoi,

Het handigst is als je eerst een account maakt op een twooba (gebruiken de meesten hier, is als ik me niet vergis ontwikkeld door de beheerder van dit forum). Dit werkt zeer eenvoudig, je hoeft foto's niet eerst te verkleinen enz. , gewoon foto's uploaden naar jouw twooba map, en dan kan je een link naar die foto op dit forum in je reactie plakken, en dan wordt jouw foto automatisch weergegeven in je bericht.

Een handige en simpelegebruikshandleiding om twooba te gebruiken vind je op deze link:

viewtopic.php?f=24&t=5142

Gewoon rechtstreeks een foto posten gaat ook, dan moet je wel eerst je foto verkleinen zodat ie maximaal 300kb groot is. Dit kan met bv. paint, zit standaard op windows bij "bureau accesoires".

Als je dan een reactie met foto wil plaatsen, moet je niet het "snelle reactie" vakje onderaan gebruiken, maar op de button "reactie plaatsen" klikken, dan heb je wat meer opties, en kan je een bijlage toevoegen. (op bijlage toevogen klikken en je verkleinde foto selecteren).
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 03 aug 2013 19:17

al je er nog vragen over hebt dan stel ze gerust hoor, ik hang hier nu toch rond ;)
Sub T

138 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken