Het invriezen van zaden

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Het invriezen van zaden

Berichtdoor s.janssen op 26 sep 2013 21:45

Ik bewaar mijn zaden van verschillende tropische planten, bomen, palmen zowel uit koude gebieden als niet in de koelkast. De koelkast staat op een temperatuur van 7 graden en misschien te warm om zaden lang goed te houden. Nu weet ik dat wereldzaadbanken zoals een zaadbunker in Kew Gardens hun zaden invriezen .

Welke zaden kan je lang bewaren onder deze omstandigheden? Sommige zaden van cactussen, agaves kan je tot wel 5 jaar bewaren op kamertemperatuur, maar hoe zit dit met tropische soorten of soorten die de kou nodig hebben om te ontkiemen?

Is dit mogelijk in onze eigen diepvries?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Re: Het invriezen van zaden

Berichtdoor griphuz op 27 sep 2013 12:41

Die zaden worden ingevroren bij minimaal -80, soms wel kouder, succes met je vrierkist van -20 ;) Cryogeen conserveren noemen ze dat.

Maar,..hoe lang wil je zaden gaan bewaren dan? Een jaar, of een seizoen, om ze het volgende seizoen te zaaien, dat kan makkelijk in de koelkast hoor.

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken