Wat zijn snel kiemende palmen?

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Wat zijn snel kiemende palmen?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 02 dec 2013 22:51

We zijn denk ik allemaal op zoek naar zaden die een beetje snel kiemen en waar we niet een jaar of meer op hoeven te wachten.

Hebben jullie zin om ook een lijstje te delen?

Hier mijn favorieten:

1. Washy's in alle soorten en maten
2. Phoenix canariensis
3. Archontophoenix alexandrae
4. Roystonea regia
5. Cyrtostachys renda
6. Trachycarpus fortunei (als de zaden een beetje vers zijn)
7. Livistona rotundifolia
8. Phoenix roebelenii
9. Chamaerops humilis
10. Brahea edulis

Zaden die bij mij erg traag kiemen (maar wellicht hebben jullie betere ervaring):

1. Jubaea chilensis
2. Sabal mexicana
3. Hyophorbe's
4. Wodyetia bifurcata
5. Pigafetta elata
6. Dypsis soorten

Hebben jullie betere ervaring met het kiemen van zaden die je in het buitenland hebt besteld (bv. bij RPS)? Of maakt dat voor jullie niet uit en kiemen zaden van Nederlandse sites afkomstig bij jullie net zo makkelijk?

Ben benieuwd naar jullie lijstjes en naar jullie info en tips!

Groets,

Jan
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Re: Wat zijn snel kiemende palmen?

Berichtdoor ikzelf1955 op 03 dec 2013 18:51

Vers,vers,vers, en nog eens vers :thumb_up:

Navraag doen of de leverancier goed kennen.
ikzelf1955

18 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 03 dec 2013 21:54

Inderdaad, verse zaden zijn een vereiste. Tevens is de juiste rijping van belang en de manier van opslag
De meeste palmzaden kiemen vrij snel.

Ik zie dat de jubaea bij jou traag kiemt? Voorheen toen ik nog kweekte voor de verkoop kwamen de eerste wortel punten er binnen een week al uit.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 04 dec 2013 01:41

Betekent vers ook duur? Wat is jullie ervaring? Mij valt op dat buitenlandse sites zoals RPS vaak het dubbele of zelfs het drievoudige vragen voor zaden. Is dat een garantie op versheid? Waarom dit gigantische prijsverschil?

Inderdaad, hebben ze na een maand of 2-3 niet gekiemd dan kun je ze meestal gewoon weggooien...

Zaden uit het buitenland komen bij mij vaak gekiemd al aan... Alleen de vliegtuigmotor was voldoende om ze te laten kiemen, lijkt het wel....

Vers... inderdaad. Maar wil je meer dan alleen washy's en trachy's, dan moet je wel weten waar je die verse zaden vandaan haalt....
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 04 dec 2013 01:47

ramon van weezep schreef:
Ik zie dat de jubaea bij jou traag kiemt? Voorheen toen ik nog kweekte voor de verkoop kwamen de eerste wortel punten er binnen een week al uit.

De Jubaea staat toch bekend als een trage kiemer? Mijn noten liggen al vanaf juni maar doen nog steeds niks...

Ben jaloers op je, Ramon... Waar had je je honingnoten vandaan?
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 04 dec 2013 08:23

Soms moet je ook geluk hebben. Met Rps heb ik goede ervaring
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor ikzelf1955 op 04 dec 2013 17:33

op zoek naar prive adresjes en dan daar vers uit de tuin laten opsturen voor een hobbyprijsje
Je kan de prijs drukken door bijvoorbeeld gezamelijk op het forum voor een groter aantal te gaan ,wat de prijs verlaagd en dan onderling te verdelen.
ikzelf1955

18 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 04 dec 2013 18:03

Ja, aan Nederlandse palmzaden (meestal Trachy's, soms ook Washy's, vaak op vakantie meegenomen) is zo makkelijk te komen. Moeilijker wordt het als je wat exclusievere palmen zoekt...

Heb wel wat contacten op het forum van de International Palm Society (palmtalk.org) gemaakt, maar vaak zijn ze niet zo bereid om buiten hun continent (meestal Amerika) zaden naar Europa te sturen, omdat de portokosten te hoog zijn (ook als je van te voren aangeeft dat je alle kosten wilt dragen...). Je moet het dus een beetje treffen.

Zijn er bij forumleden adressen in, zeg,Thailand (ik noem maar wat... of elders in (sub)tropische regionen waar palmen groeien) bekend, het liefste van particulieren, die aan zending van zaden doen? Zou graag wat adressen willen uitwisselen zo. Of hebben jullie nog andere tips? Thanks a lot.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 05 dec 2013 14:11

We hadden een zeer actief forumlid in Thailand nl Videomaster.
Verzenden van zaden en planten e.d. lag echter gevoelig. Blijkbaar mag dat niet dacht ik?
En verder is er nog een forumlid die als bedrijf ginder actief is; gekko dacht ik?

Gr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 05 dec 2013 14:26

Peter Heyens van Gekko enterprise zit daar idd lapalmeraie, heeft een bedrijfje daar vanuit waar hij planten verkoopt, o.a. musa maar ook andere tropische plantjes. Als het niet in de webshop staat loont het misschien te vragen of hij aan bepaalde soorten kan komen tegen betaling.

Let wel, het kost redelijk wat om iets over te laten sturen en je moet een beetje geluk hebben met de post. Mijn pakje was ruim 4 weken onderweg terwijl een ander maar een week onderweg was.

Ik weet niet wat er precies achter zit. Volgens mij zouden zaden en planten gewoon verstuurd mogen worden als het doorsnee soorten zijn..
Itrme

70 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken