hoop opgeven ?

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

hoop opgeven ?

Berichtdoor jaimy18 op 31 dec 2014 17:48

25 zaden Hyophorbe verschaffeltii-
25 zaden Archontophoenix alexandrae
25 zaden Roystonea regia
25 zaden Dictyosperma album

Deze zaden zijn op 10 augustus in de grond gegaan...
bijna 5 maand verder maar nog geen enkele kiemer!

Moet ik de hoop opgeven?? Of kan er nog steeds wat gebeuren..
ze staan lekker warm grond is vochtig..

jaimy
jaimy18

0 bedankjes

Re: hoop opgeven ?

Berichtdoor s.janssen op 31 dec 2014 17:54

Waar heb je de zaden besteld? Bij veel zaadbedrijven zijn palmzaden al wat ouder en kiemen slecht. Palmzaad moet je vers hebben, hoe verser hoe beter de opkomst.
Ik heb zelf ook slechte ervaringen met de tropische jongens van zaadbedrijven, zeker de soorten die jij op noemt heb ik geprobeerd, maar helaas.

Het kan natuurlijk ook aan de temperatuur liggen, hoe warm is het in de bak?
Eventueel kan je de zaden nog uittesten door ze in water te doen, drijven ze dan zijn ze helaas uitgedroogd.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor jaimy18 op 01 jan 2015 20:06

de zaden komen bij de zadengigant weg...
temp in de bak is ongeveer 33 graden...
zal morgen eens kijken of ze ook drijven..
jaimy18

0 bedankjes

Berichtdoor Rob op 02 jan 2015 01:24

Van deze 4 soorten zou ik na 5 maand eigenlijk wel kiemers verwachten Jaimy.
Als je ze niet te vochtig of droog hebt weggezet, en ze zijn redelijk vers, dan moet op zijn minst A. Alexandrae redelijk vlot boven komen piepen. De andere soorten zijn ook niet heel erg lastig, al moet ik toegeven dat ik over Roystonea ook 3x deed....
Post ff een foto van je kiemproces om te bezien of je setup en vochtigheid wel OK is, wil je?

Een drijftest is een goed idee. als ze na een paar dagen niet zinken dan zijn ze al oud. Je kunt ook proberen er een door te snijden en de binnenkant te bekijken (moet wit zijn en 'ruimtevullend)

Als je redelijk zeker bent van je proces, en de zaden blijken allemaal te drijven, bel dan Bram van zadengigant ff, of bespreek het met hem op de eerstvolgende forum uitstap.
Krijg je geheid nieuwe.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 03 jan 2015 15:43

Drijftest is zeker aan te raden. Ze gaan nml. ook drijven als ze doodgeschimmeld zijn, dus dan weet je meteen welke het niet gered hebben.

Een meer overkoepelend probleem is dat palmzaden niet alleen vers moeten zijn maar ook slecht tegen uitdrogen kunnen. Palmzaden moet je direct na de oogst meteen koel en vochtig opslaan, idealiter in de koelkast. De meeste zaadhandelaren bewaren hun zaden echter droog en warm, en zie daar de doodsteek voor het gros van de palmzaden.

Vocht buiten de koelkast betekent namelijk vrij snel schimmel en daar zit een zaadhandelaar niet op te wachten. Dan zijn de zaden niet meer verkoopbaar.

Maar het uitdrogen van palmzaden reduceert het opkomstpercentage met zo'n 80% en de zaden doen er ook nog eens maanden langer over om te kiemen. Verwacht dus van deze batch zaden dat er uiteindelijk maar een paar opkomen en dan ben je nog een paar maanden verder.

Mijn advies: probeer via via aan verse zaden te komen die koel en vochtig zijn opgeslagen. Aan zaadhandelaren heb je niet zo veel, zeker niet als het uitgedroogde waar is. Investeer tijd in het zoeken op Internet all over the world naar mensen die de bomen in de tuin hebben die jij wil kweken.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken