Strelitzia reginae

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Strelitzia reginae

Berichtdoor boksbal op 07 apr 2010 19:40

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs via internet Strelitzia reginae zaden besteld.
Bij het bestellen hiervan stond er vermeld dat het verse zaden betrof.

Nu zou ik graag van jullie willen weten wat de beste temp is om deze te laten ontkiemen en hoelang het ongeveer duurd voordat deze verse zaden onkiemd zijn.

Groeten Matthijs
boksbal

0 bedankjes

Re: Strelitzia reginae

Berichtdoor amourath op 07 apr 2010 19:45

boksbal schreef:
Nu zou ik graag van jullie willen weten wat de beste temp is om deze te laten ontkiemen en hoelang het ongeveer duurd voordat deze verse zaden onkiemd zijn.

Beste Matthijs,

ze houden van warmte dus bij voorkeur tussen de 20 en de 30 graden (warmer gaat doorgaans sneller), en dan gaat het wel snel hoor (als ze effectief vers zijn): ik heb er onlangs gezaaid en na een week kwamen de eerste al boven! Good luck!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor boksbal op 07 apr 2010 20:01

Bedankt voor je reactie,

voor de temp heb ik een Warmtemat Thermolux gekocht voor in een van mijn propagators, het nadeel hiervan is echter dat er in de handleiding staat dat hij een temp van 50c kan bereiken. Kan een temp van boven de 30 graden schadelijk zijn voor de zaden of hoef ik mij hier niet al te veel zorgen over te maken?

Groeten Matthijs
boksbal

0 bedankjes

Berichtdoor amourath op 07 apr 2010 20:19

50° is veel natuurlijk maar dat zal de oppervlaktetemp van de mat zelf zijn dan - is het niet de bedoeling dat je daar een stuk isolerend materiaal boven legt? Ik heb een propagator met verwarming en daar is ook geen rechtstreeks contact tussen de warmtedraad en de potjes. Doe anders gewoon even de test met jouw mat in de propagator en stop een thermometer in de grond (want het is deze temperatuur die telt!) en kijk wat je haalt?

Hogere temperaturen doen de zaden volgens mij geen kwaad, alleen vrees ik dat de kans op kiemen dan weer klein wordt, net als bij te koude temperaturen.
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 07 apr 2010 22:10

Hey Matthijs

Als de zaden vers zijn gaat het vrij snel. Heb er een tijdje geleden 50 gezaaid en de eerste kiemers waren er al na 3 weken.
Vergeet wel niet het oranje pluisje van het zaadje te verwijderen. ;) Er word ook vaak gezegd dat de zaden half in de grond en half boven de grond moeten liggen omdat ze dan beter kiemen maar dat is naar mijn mening niet noodzakelijk.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor amourath op 07 apr 2010 22:13

KevinC schreef:Er word ook vaak gezegd dat de zaden half in de grond en half boven de grond moeten liggen omdat ze dan beter kiemen maar dat is naar mijn mening niet noodzakelijk.

Heb ik ook nog nooit gedaan, en ze kiemen dus is het niet noodzakelijk... ik stop ze even diep als ze groot zijn. Voor het uitplanten wel eerst 48 uur weken in lauw water, en het pluisje er af halen ja (dat kan anders gaan schimmelen).
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 07 apr 2010 22:17

Ben ook bezig met het testen van nitrozyme, wat voor een sneller en hoger kiemingspercentage zou moeten zorgen.

Heb 25 zaden in gewoon water geweekt en 25 zaden in nitrozyme en tot nu toe zijn er van elke lading 8 uitgekomen, niet veel verschil dus.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 07 apr 2010 23:01

KevinC schreef:Ben ook bezig met het testen van nitrozyme, wat voor een sneller en hoger kiemingspercentage zou moeten zorgen.

Heb 25 zaden in gewoon water geweekt en 25 zaden in nitrozyme en tot nu toe zijn er van elke lading 8 uitgekomen, niet veel verschil dus.

Groetjes
Kevin

Hey Kevin,

Nee inderdaad, maar ik denk dat je beter met grotere aantallen zou werken .... en dan nog kan het toeval zijn. Kan je moeilijk testen hé zoiets.

Het zou pas opmerkelijk zijn als er echt 30-50% meer uitkomt als je met Nitrozyme of Palmbooster werkt.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor amourath op 08 apr 2010 08:23

Christophe schreef:
KevinC schreef:Ben ook bezig met het testen van nitrozyme, wat voor een sneller en hoger kiemingspercentage zou moeten zorgen.

Groetjes
Kevin

Hey Kevin,

Nee inderdaad, maar ik denk dat je beter met grotere aantallen zou werken .... en dan nog kan het toeval zijn. Kan je moeilijk testen hé zoiets.

Het zou pas opmerkelijk zijn als er echt 30-50% meer uitkomt als je met Nitrozyme of Palmbooster werkt.

Christophe

De test lijkt me ook minder relevant omdat de zaden zowiezo al geen moeilijke kiemers zijn.. ik denk dat je beter verschil gaat zien (als het effectief werkt tenminste) bij zaden die moeilijker kiemen.
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor dimiraes op 09 apr 2013 22:48

Moet je het oranje pluisje verwijderen voor of na het weken in lauw water?
dimiraes

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken