Arachis hypogaea

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Arachis hypogaea

Berichtdoor alloo op 30 apr 2016 16:29

Dit zijn Arachis hypogaea, gezaait de 27 van deze maand,niks speciaals zult u zeggen,wel deze zaden hebben ZEVEN jaar in de diepvriezer gelegen.
Afbeelding

groetjes Fons
alloo

58 bedankjes

Re: Arachis hypogaea

Berichtdoor jumbo0 op 30 apr 2016 16:55

Wow, dat is op 3 dagen dat ze kiemen! :o
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0

3 bedankjes

Berichtdoor draco op 30 apr 2016 21:29

Leuk en niet zo alledaags om Arachis te zaaien. Ik dacht al dit komt me bekend voor, pindakoek :lol: Deze zullen wel ongebrand zijn geweest.
Zo gek is dit overigens niet, in de diepvries is dit de beste methode om zaden lang te bewaren. http://www.kennislink.nl/publicaties/za ... pbestendig
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor alloo op 01 mei 2016 20:35

draco schreef:Leuk en niet zo alledaags om Arachis te zaaien. Ik dacht al dit komt me bekend voor, pindakoek :lol: Deze zullen wel ongebrand zijn geweest.
Zo gek is dit overigens niet, in de diepvries is dit de beste methode om zaden lang te bewaren. http://www.kennislink.nl/publicaties/za ... pbestendig

Dan zullen ze wel kouder dan min 18 graden bewaard worden,heb ook de indruk dat het bij alle zaden niet lukt,een voorbeeld,verleden jaar veel zaden meegebracht uit Madeira,waaronder Dracena draco de helft had ik gezaaid na thuiskomst,kiemde na -+4weken,de overschot (bewaard in diepvriezer -18 graden)twee maanden geleden,nog niets .Hoe verklaard ge dat draco ????????

groetjes Fons
alloo

58 bedankjes

Berichtdoor draco op 02 mei 2016 00:52

Fons, ik heb me hier niet in verdiept, maar het is je ook wel bekend dat het behoud van kiemkracht per soort enorm kan verschillen. Door zaden droog en gekoeld te bewaren kan het verlies aan kiemkracht worden vertraagd en zoveel lager de temperatuur des te beter. Ik weet evenmin of alle plantenzaden op deze wijze kunnen worden bewaard? Misschien kan de houdbaarheid worden beïnvloed door moduleren van gasconcentraties, i.e. CO2, O2 (oxidatie bederf) en ethyleen (rijping) zoals dat bij bewaarfruit plaatsvindt.

Groet,
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken