Ga s'winters altijd langdurig naar Spanje en let dan altijd strek op planten die wij ook hier houden,
binnen of buiten.
Hierbij wat wetenswaardigheden.
Wat mij opviel is dat grofweg sinaasappels/manderijnen hoofdzakelijk staan tussen Tarragona in Alicante. Ten zuiden van Alicante vindt men meer citroenen.
Verkrijgbaarheid van voor ons interessante struiken/bomen bij tuincentra is best goed.
Haast elk tuincentrum verkoopt diverse soorten citrus. De wat kleinere cirussen met een stamdikte van 2 à 3 cm liggen tussen de 12 en 17 euro. De echt dikkere zijn duurder. Voor de kleinere Mangoboompjes, lischi, avocado, chirimoya guave enz betaalt men tussen de 17 en 25 euro de iets grotere wat duurder. Bij de "coöperatives" liggen de prijzen lager.
De geur van sinaasappelvelden in de bloei is onbeschrijflijk heerlijk.
Nispero's zijn japanse mispels bloeien al in december, vandaar dat men deze vruchten hier zelden aan de boom houdt.
Enkele jaren gelden uit het wild, zullen daar ooit wel eens gezaaid zijn, enkele Poncirus trifolata plantjes meegenomen. Vorig jaar winter deze binnen laten overwinteren. Afgelopen winter 2 van deze planten buiten laten staan waarvan 1 bevroren, dus dood en de 2e deels afgevroren maar loopt nu weer uit
Verschillende van mijn eigen, enkele jaren geleden meegenomen citrusboompjes, hebben afgelopen winter op mijn zolder een flinke knauw gehad. Praktisch alle citrusbomen hadden al hun blad verloren
Staan nu buiten en lopen weer uit. Komt mi. van te droge lucht. Temperatuur op zolder tussen 10 en 13 graden.
Chris