Fruit uit eigen tuin

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Re: Fruit uit eigen tuin

Berichtdoor Carlo op 24 okt 2012 01:38

Ik heb/had 10 soorten tomaten, 15 soorten pepers, komkommer, 6 soorten paprika's, bramen,frambozen, rode zwarte en witte bes, aalbes, pruimen, mais, aardbeien, oregano en aubergine. Heb nu al weer zin in de lente. ;)
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor danny2 op 27 okt 2012 22:41

Ben ook een echte fruitman, mijn vrouw eet ze allemaal op behalve de tamarillo's.
Dit jaar toch niet zo'n geslaagd fruitjaar, allicht door de late nachtvorst, de late winter van februari heeft natuurlijk ook zijn nadelen gehad.
Kaki met vorig jaar ruim 50 vruchten, dit jaar noppes, bloemen bevroren.
Boomaardbei, in pot tijdig in de serre gezet, heeft wel veel vruchten opgebracht, die buiten in volle grond bloeit wel maar de bloemen of vruchtjes bevriezen steeds.
Boomtomaat, warm overwinteren, meestal rijpen de vruchten pas rond de kerst en zal dit jaar ook zo zijn.
Paw-paw, deze week de vruchten geplukt, waren er ook beduidend minder dan vorig jaar, door late nachtvorst ook bloemen bevroren.
Psidum catleyana of aardbeiguave, deze is dit jaar zeer laat in bloei en begint nu pas vrucht te vormen, wordt ook in de serre overwinterd.
Psidum lucidum, gele guave heeft nu zijn eerste rijpe vruchten, hangen nog vele groene aan, eveneens plnt voor de serre.
Acca sellowiana of ananasguave, heel veel bloei maar weinig vruchtzetting, deze kan wel wat vorst hebben maar bij -8 haal ik ze toch binnen, dan zijn de overgebleven vruchten allang bevroren.
Carica pentagona of babaco, hier hangen jaarrond vruchten aan, ook voortdurend nieuwe bloei, ook in warme plaats overwinteren.
Vijgen ook dit jaar weinig rijpe vruchten.
Mango, vorig jaar twee vruchten, dit jaar ook geen bloei, denk dat het boompje nog wat moet groeien.
Cyphomandra abutiloïdes, als eenjarige te houden doch dit jaar ook slechte afrijping.
Punica granata, veel bloei maar weinig vruchtzetting, nog nooit eetbare(rijpe) vruchten gehad.
Nashipeer, brengen elk jaar goed op, teveel om te eten daar ze niet lang houdbaar zijn.
Druiven, heb een achttal soorten, 3 planten staan in de serre en deze brengen ruim voldoende op om elke dag 3 à 4 trossen te eten van half augustus tot half november. Al wat buiten staat is eigenlijk vogelvoer.
Kersen, is ook bijna vogelvoer, is een hoogstam en dus niet af te schermen.
Appelen, heb een 15 rassen staan, dus massaal appelen elk jaar.
Peren, heb ik 5 rassen staan en ook ruim voldoende.
Aardbeien, die zijn er ook van juni tot de vorst(bepert).
Rode bessen, frambozen enz
Kiwi,Hayward, dit jaar zo'n 200 vruchten, dus ook genoeg tot nieuwjaar.
Kiwibes,ook hiervan heb ik nu 4 rassen staan, zijn niet lang te bewaren, dus snel verorberen.
Kiwi, jenny, dit jaar nog nauwelijks 50 vruchten, is allicht over zijn hoogtepunt, is ook 35 jaar oud.
Passievruchten, binnenplanten, zijn er ook jaarrond.
Ananaskers, helaas vannacht afgevroren, is altijd een lekker tussendoortje als ik passeer.
Amandelnoten, brengen maar matig op, boompjes zijn nog maar 5jaar.
Walnoten, ook ruim voldoende.
Pistachenoot, dit jaar pas aangeplant dus afwachten.
Avocado, wacht ook al 5 jaar op eerste vruchten.
Syzygium myrtifolia of suikerkers, deze beginnen nu ook(binnen) af te rijpen.
Syzygium uniflora, pitangakers, heb nog geen bloei gezien , zijn toch ook al 7jaar.
Syzygium jambos, suikerappel, bloeien ook te laat en krijgen nu pas vruchten, deze rijpen ook niet af in de winter.

Zal nog wel wat vergeten zijn maar da's voor het vervolg

groetjes danny
danny2

148 bedankjes

Berichtdoor Ladymacsalsa op 28 okt 2012 01:48

Whauw Danny wat heellijk al fat fruit ik probeer het ook kom hier volgend jaar bij jouw voor advies. bij mij erg weinig fruit appels goede oost peren 7 stuks jujuba 3 stuks plant staat in grote pot.aardbeien 30 stuks ook in pot amandel 2 kapot gevroren. tomaten veel maar nog steeds groen .,tropische groenten kouseband en simbonen prima waterspinazie ook prima prpers ook goed .vr gr Cleemy
Ladymacsalsa

13 bedankjes

Berichtdoor dries666 op 28 okt 2012 14:39

Wauw wat een hoop van fruitplanten, prachtig! Ik ben slechts 21 maar men opa heeft me al voldoende interesse bijgebracht gedurende de jaren om enorm veel zin te hebben om later een hele grote tuin te hebben met zoveel mogelijk mooie/eetbare of vruchtopbrengende planten. Maar als ik dit lijstje zo bekijk moet je toch wel een enorm stuk grond hebben en ook een massieve serre? In ieder geval zul je wel veel werk steken om al dit fruit niet verloren te laten gaan?

vriendelijke groeten,
Dries
dries666

3 bedankjes

Berichtdoor danny2 op 28 okt 2012 20:00

Zo'n enorme tuin is dit ook niet, heb wel een stuk grond van 20a met enkel fruitbomen, appelen peren,pruime, kersen en walnoten. Heb destijds gekozen voor halfstam(1994) en pluk er nu volop de vruchten van.
De exoten staan uiteraard thuis, daar deze tijdig binnen moeten, dit zijn planten in potten dus niet zo groot, ze moeten hanteerbaar blijven.
Kiwi, druiven,paw-paw, mispel, kiwibes, abrikoos, amandel, nashipeer,kaki, bessen staan in volle grond en blijven dus staan.
Als je alles wil zien, heb al 20jaar opentuin in juni en anders op afspraak, maar nu is het met die nachtvorst niet veel meer, denk dan beter volgende zomer.
@Cleemy, heb ook een ziziphus staan welke ik vermoede en nu zeker ben dat het een wilde soort is, die heeft kleine blaadjes,2cm, en ook kleine vruchtjes.
Ook heb ik nog een 15tal citussen, appelsienen en pompelmoes, die geven uiteraard in ons klimaat maar beperkte opbrengst.

groetjes danny
danny2

148 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische vruchten