Citrusboompje

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Citrusboompje

Berichtdoor Kurtje op 13 mei 2014 08:21

Een aantal jaren geleden hebben wij een gewoon pitje van een citroen en sinaasappel geplant in een pot.Dat is ondertussen al een zestal jaren geleden.Ondanks de gezonde groei van de boompjes,komen er aan beide planten enkel lange scherpe stekels.Nog nooit is er een bloesem laat staan een vruchtje aan het plantje gegroeid.Is dit normaal,zou er ooit een vruchtje kunnen opkomen?Alvast bedankt voor eventuele hulp!
Kurtje

0 bedankjes

Re: Citrusboompje

Berichtdoor ick op 13 mei 2014 12:38

Dag Kurtje,

allereerst welkom! (ik zie dat dit je eerste berichtje is)
Wat betreft je vraag: Yep, helaas is dit helemaal normaal...
Ik heb er hier 1 staan die ik ook uit zaad heb gekweekt, nu zo'n 20 jaar geleden. En nog altijd geen bloesem/vruchtzetting... Maar wel een prachtig boompje, dus ik vind het behalve een beetje jammer ook weer niet echt een probleem. Ik heb wel eens gelezen dat het zo'n 15 jaar kan duren eer een zelfgezaaid exemplaar tot vruchtzetting komt, maar aangezien die van mij nu al zo'n 20 jaar oud is, kan dat dus nog wel wat langer op zich laten wachten.
Maar ik vermoed dus dat je voorlopig nog geen eigen citroen- of sinaasappeloogst hoeft te verwachten...

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Kurtje op 13 mei 2014 12:57

Bedankt voor de snelle reactie.Zal dus gewoon nog een paar jaar wachten.
Groetjes.
Kurtje

0 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 14 mei 2014 15:49

Welkom Kurtje,

Een eigen gezaaid exemplaar kan inderdaad soms lang op bloem laten wachten en is niet altijd vruchtzeker.
Daarom worden de meeste in de handel aangetroffen soorten geënt op een onderstam.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 14 mei 2014 18:16

je zou hem ook gewoon kunnen omenten, en die zaailing als goede onderstam gebruiken, dan heb je na een jaar al meteen vruchten, en je weet ook meteen welke , en ook de smaak, dit zie je tegenwoordig ook veel in tuincentrums, van die kleine citrus boompjes die om geent zijn,ben ook een trotse bezitter van een zo`n boompje, van een kruising van citroen /mandarijn, ieder jaar weer vol met ( later ) oranje citroenen, eerst geel, met de vorm van citroen, het of de smaak is van citroen, maar met een manarijn tintje erin, heerlijk fris, het boompje komt ook uit een tuin centrum vandaan en is duidelijk om geent, m,v,g, paul
prutser 2

23 bedankjes

Keer terug naar Exotische vruchten