Ben schreef:Freek,
Vaak zijn inlandse namen alleen terug te vinden in 1 land. De naam alamu komt in het totale citrusoverzicht niet voor.
Was het een zoete sinaasappel? Of meer een citroenvorm?
Kun je misschien een foto van dichtbij van een geheel blad maken?
Hoe groot zijn de meeste bladeren? (br en L) Is een duidelijke bladvleugel aanwezig?
Wat de bloei betreft:
Citrus is zelfbestuivend. Zaailingen hebben een lange tijd nodig voordat ze dragen. 15 - 20 jaar of soms nog meer is geen uitzondering. In het begin vallen die bloemen dan ook nog vaak af en wordt de hoeveelheid vruchten maar langzaam meer.
Groetjes, Ben.
Beste Gr Grad, het is geen Citrus x aurantium. Die informatie is van mijzelf afkomstig en mijn stadsarboretum Monplaisir. Moet ik nog corrigeren.
Beste Ben, het is een zoetzure sinaasappel met een bobbelige schil. Men zegt in Suriname wel, dat het een kruising is van een Zuuroranje en een sinaasappel. De vorm lijkt op een wat groot uitgevallen citroen (dus niet rond), maar dan oranje. De bladeren worden tot 20 cm. lang en 10 cm. breed, inbegrepen een vrij grote bladvleugel (ca.5 x 6 cm.). Lange stekels.
Ik zou wel een foto willen sturen, maar dat lukt mij niet op een forum, wel via email. Drie namen zijn mij tot nu toe genoemd: C.macrophylla, C.hystrix en C.macroptera.
Ik hoop, dat je mij nog iets wijzer kunt maken.
Groet, Freek