Passiflor edulis "black beauty"

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Passiflor edulis "black beauty"

Berichtdoor Itrme op 28 sep 2011 18:05

Hallo ik ben nieuw op dit forum ^^.

Sinds een tijdje heb ik enkele Passiflora edulis var. black beauty staan. Ik denk dat ze nu onderhand bijna een jaar oud zijn en groeien ontzettend snel. Hij staat binnen voor de schuifpui en heeft vooral in de middag en namiddag veel zon.

Mijn vraag is of iemand enige ervaring heeft met het zaaien van deze planten en hoe lang het duurt voor deze gaan bloeien?

De plant staat binnen dus zal nauwelijks tot geen winterrust krijgen, ook snoeien ben ik terughoudend in aangezien hij zo mooi groot en groen is (ondanks een paar gele blaadjes bij sommige knoppen).

Groetjes,

Itrme
Itrme

70 bedankjes

Re: Passiflor edulis "black beauty"

Berichtdoor Rob op 28 sep 2011 20:16

Hey Itrme,

Ik kan je niet helpen met je vraag , maar wil je wel van harte :welkom: heten op dit forum.
Er zijn er hier zeker en vast anderen die een pak meer weten van Passiflora's dan een oude palmgek als ik :lol:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 28 sep 2011 21:10

Welkom erbij!

Het zaaien van de Passiflora gaat over het algemeen prima. Zeker wanneer je zelf de zaden hebben geoogst. Je kunt ze zo zaaien of eerst het vruchtvlees verwijderen. Dat is wel een hele klus maar je kan ze daarna tenminste wel bewaren zonder dat het beschimmelt. (in de koelkast).

Voor het zaaien kun je de zaadjes even een tijdje laten weken in sinaasappelsap. Door het zure sap wordt het zaadje week. Vervolgens kun je ze direct in een potje aarde zaaien of wat ik zelf ook wel eens deed op een vochtig watje in een schaaltje. Dit zette ik dan in de vensterbank. Het voordeel is dat je snel resultaat ziet, het nadeel is dat je wel wat zaailingen verliest bij het verspenen.

Vervolgens gaat het redelijk hard. Het eerste jaar kun je alweer bloemen verwachten.

NB. mijn ervaringen met het zaaien is beperkt tot de Passiflora caerulea maar ik vermoed dat de methode toepasbaar is op alle Passiflora's ;)

Afbeelding

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 30 sep 2011 23:51

Bedankt voor je reactie, niet helemaal wat ik wou weten maar toch :P

Ik zal hem komende lente mooi terugsnoeien zodat hij opnieuw uit kan lopen (en hopelijk bloeien)

Zoals hij er nu bijstaat:
Afbeelding

Het blad:
Afbeelding

Hij ziet er niet zo goed uit als ik zou willen maar slecht ziet hij er gelukkig ook niet uit :)
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor shusui op 01 okt 2011 10:53

Ik heb eens wat zaden uit een passievrucht (edulis var.) gezaaid, en die planten hebben hier 3 jaar gestaan zonder 1 bloem te geven.
Een gestekte plant van de edulis 'Frederickii' bloeide al in zijn eerste jaar , en hebben we veel vruchten van gegeten (net zoals in de winkel, of nog beter zelfs ;) )

Misschien dat je hem een grotere groeiruimte moet geven (groter rek, of kabels spannen in de serre) Want de edulis is een heel krachtig groeiende plant, die veel ruimte nodig heeft om goed te bloeien.

Nog belangrijk: als je bloei hebt moet je met de hand bestuiven om betere bevruchting te hebben.

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 01 okt 2011 11:27

Bedankt voor je reactie.

Ik ga de komend jaar een beetje experimenteren met verschillende manieren om hem aan het bloeien te krijgen.

De plant is nog geen jaar oud dus ik heb nog hoop dat hij het eerstvolgende jaar wat gaat doen. Dat gezegd moet ik wel even erbij zeggen dat een stek van plant die al gebloeid heeft sneller geneigd is te gaan bloeien.

Met de hand bestuiven was al een gegeven aangezien de plant gewoon binnen staat in een huiskamer.

Ik heb gehoord dat een grotere pot waarschijnlijk vooral meer takken en bladeren gaat geven. Het lijkt me dan makkelijker om te proberen hem terug te snoeien bij het aanbreken van de lente en te hopen dat hij de hint snapt :p

Meer groeiruimte gaat helaas niet lukken =/ zoals op de foto te zien is beslaat hij nu al een half raam. Als hij nog groter gaat worden is er helemaal geen ruimte meer en ik moet straks nog enkele dadelpalmen, annanassen en een avocado kwijt als ze wat gegroeid zijn XD
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor danny2 op 02 nov 2011 20:18

Passieflora's hebben in de winter geen echte groeistilstand als ze voldoende licht en warmte hebben.
Edulissen houden van wintertemperaturen boven de 10°. Ze bloeien ook gewoon verder in deze omstandigheden.
Wat je zaailingen betreft kan het dus dat ze binnenkort gaan bloeien...maar zoals Sven aangeeft kan het ook dat ze nooit bloeien.
Je kan ze een fosfor meststof aangieten wat je bloei sterk gaat bevordern, hiermee bedoel ik bv. 10-52-10 of 13-43-13 enz..., dosis 1,5 à 2gr/liter.
Dit mag je na 10 dagen nog eens herhalen.
Vervolgens (in de winter) mag je bemesten met 20-20-20 à 1 gr/liter om de 14 dagen.
De vruchten van de Black Beauty zijn zeer lekker, vind er zowat ananas in terug.
Je kan je plant ten alle tijde terugsnoeien, snel gevolgd door nieuwe scheuten.

groetjes danny
danny2

148 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 13 apr 2012 17:42

Zojuist volgens mij de eerste beginnende bloemknop gevonden.

Ik heb de plant zo een 2-3 weken terug rigoreus terug gesnoeid en toen pokon gegeven voor kamerplanten. Hij begon tergend langzaam uit te lopen maar nu is er dan toch duidelijk te zien dat er schot in begint te komen.

Ik hoop dat hij ook daadwerkelijk gaat bloeien straks :D Ik ben iig optimistisch :mrgreen:

(kan ik ook gelijk zien of het niet de gewone edulis is :fluiten: )
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 07 mei 2012 22:58

Afgelopen zaterdag bloeide de eerste bloem.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas niet precies de kleur bloem die ik verwachtte :?

Maar toch nog een mooie plant en bloem.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 07 mei 2012 23:45

Zeer mooie soort. En leuk dat hij bloeit :)
Staan er nog meer bloemen klaar om te openen :?:

Groeten,
Jean-Marie
JmC4c

502 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten