door draco op 05 feb 2014 12:38
Ik ben het met Marc eens, als je erop let, ofwel kritisch kijkt, zie je dat de variatie in habitus bij Trachycarpus fortunei zeker zo groot is als Chamaerops humilis, waarvoor ik onlangs nog een opsomming citeerde uit Les Palmiers Ornementaux. Het genus Trachycarpus herbergt vrij zeker meerdere species in tegenstelling tot Chamaerops humilis met slechts 1 soort die desalniettemin zeer verschillende verschijningsvormen kent (Vulcano, Cerifera..).
Dat maakt deze hobby extra boeiend, i.e. het verzamelen van verschillende varianten van een soort. De uitbreiding van het assortiment 'soorten' Trachycarpus leidt ongetwijfeld tot hybridisatie, waardoor het 'beeld' nog complexer wordt.
Ik kocht vorig jaar eenzelfde compacte Trachycarpus als Jean Marie. Of het een zuivere fortunei is, is niet te zeggen, misschien zit er ook wagnerianus bloed in ? Mijn vroegste 'wagnerianus' betrof een importplant uit Frankrijk. Dat was ruim voordat deze soort/variant en masse uit Azië werd aangevoerd.
Tenslotte nog een plaatje van 2 totaal verschillende Chamaerops in mijn verzameling. Deze planten zijn waarschijnlijk ongeveer even oud en groeien kwalitatief gelijkwaardig. De grote palm heeft het formaat en de uitstraling van een Trachycarpus wagnerianus, terwijl daarbij vergeleken de Cerifera een dwerg is.
- Bijlagen
-

- Trachycarpus_sp..jpg (118.49 KiB) 2602 keer bekeken
-

- Chamaerops_humilis.jpg (118.62 KiB) 2602 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"