zaden meegebracht uit Madeira

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Re: zaden meegebracht uit Madeira

Berichtdoor arlette op 16 apr 2016 12:12

Hartelijk dank, weeral iets wat we weten..

Grtjs

Arlette
arlette

14 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 18 apr 2016 22:36

Op de allereerste foto zijn het Archontophoenix cunninghamiana zaden. Die zijn meestal iets ronder dan die van A. alexandrae.

Je man staat inderdaad onder een Butia. Maar de foto daaronder (palmboom?) is een Archontophoenix cunninghamiana. De zaden van foto 1 zijn afkomstig van die boom en waarschijnlijk door een windvlaag onder de Butia terecht gekomen.

Op het midden van de 'kiemlingen' foto zie je het kenmerkende streepjes patroon van een gepeld Archontophoenix zaad. Bij de andere 'kiemlingen' zie je dat niet omdat daar het beschermvliesje nog omzit.

Butia zaden zien er anders uit.

Een lekkere verse batch Archo's! Echt een prachtige palm met een diep groene kleur. Je blijft er naar kijken, vooral als ze wat groter worden. Zet ze maar lekker warm. Dan groeien ze het snelst.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Rob op 18 apr 2016 23:19

En ze groeien zo lekker vlot ;)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 19 apr 2016 10:56

Ik zou trouwens die kiemlingen wel iets dieper leggen door er wat meer substraat over te gooien. Zoals ze er nu bij liggen moeten de wortels (de witte uitsteekseltjes) wel erg in de ruimte gaan zoeken naar waar ze naar toe moeten. ;)

Anders dan Cycaden zijn de meeste palmen geen oppervlakte kiemers (ook al lukt het vaak wel met erg verse zaden zoals deze...). Het beste is om palmzaden vlak onder het oppervlak te leggen.

Verder ben ik gewoon stinkend jaloers op je! :thumb_up:
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor arlette op 21 apr 2016 09:56

Beiden bedankt voor de interessante uitleg, eindelijk iets waar je echt wat kan van opsteken en de details tussen de zaden beschreven worden. Je moet al heel ervaren zijn om het verschil tussen beiden te zien als je die tegenkomt

Je zal zeker en vast gelijk hebben als je zegt dat dit geen Butia’s en heeft de wind hier voor de nodige verwarring gezorgd heeft, maar de foto eronder van de palm Archo. is op een andere plaats, langs de straat op een parking genomen.

De zaden hiervan zijn deze rode zaden, en de foto van de kiemlingen ( vorige foto ) zijn deze die bijna allemaal uitgekomen zijn.

Dus wat ik hier op uitmaak is, dat de rode zaden die nog aan de boom hingen en die wij (mijn man)
geplukt heeft, sneller kiemen dan deze met de vezels die op de grond lagen, gezien ik bij deze maar 5 kiemlingen heb en van de rode een ganse bak vol ..!! de wonderen van de natuur denk ik…

Dus het kan geen kwaad er nog wat substraat over te doen, en zal dit onmiddellijk doen met al mijn overige ook.

Ik wil er jullie er echt graag een paar cadeau doen maar ik denk dat het nu nog te vroeg is zeker om ze er uit te halen.

Komen jullie ook naar Canna Banana op 30/04 ? dan zien we mekaar daar misschien.

Alvast nogmaals bedankt,
grtjs
Arlette
Bijlagen
003 (Small).JPG
rode zaden
003 (Small).JPG (86.47 KiB) 2944 keer bekeken
arlette

14 bedankjes

Berichtdoor arlette op 21 apr 2016 10:19

Ja het is altijd fantastisch als er een kiemling boven komt.

Het zal bij mij zijn zoals het Belgisch gezegde zeker :

Hoe dommer de boer, hoe dikker de patatten ( aardappellen ) !!! :lol:

En nu nog iets, ik ga waarschijnlijk pups hebben van mijn Ensete Maurelli ... Zie er precies al een paar uitkomen....?

Ik voel het al 2016 wordt een super jaar ?? :thai:

Grtjs
arlette

14 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantenidentificatie