sporen uitgezaaid! maar welke soort aan welke kant?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

sporen uitgezaaid! maar welke soort aan welke kant?

Berichtdoor Eduard op 10 sep 2010 16:59

Hallo varen vrienden, in het bijzonder Ro, hier heb ik enkele foto's van bovenaanzicht en vooraanzicht van de plantjes, het zal mij benieuwen of we hier uitkomen?
Eind April heb ik bij het inzaaien van de sporenbakjes het overtollige van de sporen voorzichtig uitgeklopt op de nog kale grond van de Sabal, die een paar weken eerder onder de zaagbeurt uitkwam! Normaal schrijf ik alles netjes op, maar nu ben ik dit vergeten! Het gaat om 2 soorten n.l. de C. brownii en de C. cunninghamii, ik heb wel een vermoede dat niet alle sporen op de plaats zijn blijven liggen met gieten, maar toch is er onderscheid te maken in de kleur van het blad en natuurlijk de grote van de plantjes!
Ook is er in de kweekbakjes tussen de soorten een groot verschil, de C. brownii moet al bijna verspeend terweil de C. cunninghamia net zijn eerste varenblaadjes krijgt, al vind ik de laatste ook wel heel erg traag, maar goed aan jou Ro om dit te beoordelen, Ook staat een plantje solitair van de snel groeiers en dan ook weer boven de rest uitsteek!

Eerst de rechterzijden waar de grootste plantjes staan,

Afbeelding

Afbeelding

En de linker zijde met de kleinere,

Afbeelding

Afbeelding

En het solitaire plantje wat er tussen staat,

Afbeelding

Afbeelding

Vind ik zelf dat het laatste plantje bij de grotere aan de rechterkant hoort [ C. brownii?]

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Re: sporen uitgezaaid! maar welke soort aan welke kant?

Berichtdoor TropiRo op 11 sep 2010 16:59

Het grootste gedeelte zijn C. brownii´s de andere kan ik zo moeilijk bepalen maar grote kans dat het de C. cunninghamii is, deze groeit vrij langzaam. De C. cunninghamii is vrij langzaam het eerste jaar is mij opgevallen maar dat komt voornamelijk omdat ze vaak als sporeling te nat worden gehouden waardoor ze slecht wortels vormen, de C. cunninghamii mag net zoals de andere Alsophila soorten ( C. australis, C. dealbata) droger gehouden worden dan de Sphaeropteris soorten ( C. brownii, C. medullaris), zelfs op zeer jonge leeftijd.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 11 sep 2010 17:25

Dank Ro voor de snelle reactie, ik ga ze volgende week oppotten, voordeel is wel dat deze wel al afgehard zijn. en het kan heel goed zijn wat betreft de jonge cunninghamii deze heb ik vrij nat staan, en gaan dan ook heel traag! Maar eigenlijk vind ik het niet erg, kan niet alles plaatsen met de winter voor de deur, dit sporenverhaal kost mij een winterstalling! Dus zal wat meer kaal moeten maken, wat eerst in 2 stallingen stond moet nu in eentje, maar ook dit zal wel weer lukken, en graag een zachte winter! :P
Gr. Eduard.
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 12 sep 2010 08:56

Hoi Eduard
Ik wil je altijd helpen met plaats te maken in je stalling als je er nog weg moest doen ;)
Daar zit ik niks mee in om een uurtje te rijden hoor 8-) (2u..heen en terug)

@Ro..Alsophila soorten
sphaeropteris soorten
:shock: Euhh..das weer latijn e mannen..en ik vroeger maar denken dat ik met latijn niks was

Zijn er nog soorten mss??(welk boek kan ik me aanschaffen zodat ik alles vd cyathea's kan opzoeken en lezen
Grtz Chris
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 12 sep 2010 11:45

Hoi Chris, misschien wel te begrijpen als je zolang bezig bent met de opkweek dit ook graag onder eigen beheer wilt blijven doen, als de planten helemaal klaar zouden zijn is dat een ander verhaal! Maar heel fijn van het aanbod tot stalling, als het nodig zou blijken, breng ik je wel op de hoogte met een verzoek!
En problemen zijn het niet echt ik zie het eerder als uitdaging! Ga dus nu enige cyathea's laten bevriezen[ de veren] om van het blad af te komen, dan heb je enkel stammen voor plaatsing, echt spannend ,ook met de grote C.medullaris die dit jaar ter plekken wordt ingepakt!
Gr. Eduard.
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 12 sep 2010 12:15

Oeps..verkeerd overgebracht mss maar wil jouw opkweekinboedel niet overplaatsen :)
Maar het kan mss wel zijn dat je er enkele hebt waar je al afstand van kan nemen..(klaar voor verkoop) ;)
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 12 sep 2010 13:08

chrisvm schreef:@Ro..Alsophila soorten
sphaeropteris soorten
:shock: Euhh..das weer latijn e mannen..en ik vroeger maar denken dat ik met latijn niks was

Zijn er nog soorten mss??(welk boek kan ik me aanschaffen zodat ik alles vd cyathea's kan opzoeken en lezen
Grtz Chris

Hier heb je alvast een begin: http://en.wikipedia.org/wiki/Cyathea
Niet alle soorten en ondersoorten staan erop maar wel het grootste gedeelte.

Van de boeken vindt ik dit 1 van de beste: http://www.amazon.com/Tree-Ferns-Mark-F ... 0881926302
Maar als je echt duidelijke soorten omschrijvingen zoekt dan raadt ik je aan om te zoeken naar publicatiepagina's van wetenschappers.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie