Onbekende boomvaren

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Re: Onbekende boomvaren

Berichtdoor kiwi022q op 10 feb 2016 13:35

Prachtig exemplaar draco!

Fernman: Zeer goeie en nuttige info! Dus het is al een ouder knaapje dan ik dacht :shock: . De mossen kwamen gelukkig gemakkelijk mee in volledige 'plakken' dus dat was vlug geregeld. Met het uitkomen van de lente ga ik hem op mijn terras zetten in een hoekje waar in de middag geen zon komt.
Hopelijk komt hij er goed door.
kiwi022q

0 bedankjes

Berichtdoor kiwi022q op 10 feb 2016 13:39

Die mest dien je dit toe aan de voet van de plant of al gietend over de stam?
kiwi022q

0 bedankjes

Berichtdoor fernman op 10 feb 2016 13:53

Beste is de mest over de stam te gieten maar niet in de kop!
Dit heeft tot voordeel dat de wortels in en rond de stam ook de voeding kunnen opnemen.
Wel opletten de voorgeschreven dosis voor planten altijd halveren voor varens!

Als je herpot voeg je (ongeveer een soeplepel per 2 liter grond ) bloed en beendermeel onder de potgrond. Dan de volgende maanden niet bemesten.

Groeten
Mario Maes
fernman

34 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 10 feb 2016 16:27

Mario,

Ik doe om het andere jaar bloed en beendermeel in de aanwezige potgrond (graaf dat er dan zo'n beetje onder) van al mijn boomvarensoorten. Is dit voldoende als totale bemesting of moet ik het jaar dat ik dat niet doe vloeibare meststof toedienen?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor fernman op 11 feb 2016 09:01

Er zijn voor en tegenstanders van het toedienen van meststoffen.
Een pas verpotte plant heeft geen voeding nodig die haalt hij wel uit de potgrond.
Na een periode van enkele maanden is echter die reserve uitgeput en kun ge bemesten.
Ik vind dat je naar de plant moet kijken floreert hij prima dan heeft hij ook alles wat hij nodig heeft.
Mankeerd er iets aan neem dan onmiddelijk maatregelen.
Denk er wel aan dat water de hoofdzaak is bij boomvarens en dat er in regenwater ook een deel voeding zit!
Wanneer je bloed en beendermeel toevoegd zou ik geen andere meststoffen gebruiken daar een varen snel overbemest is!

Groeten Mario Maes
fernman

34 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 11 feb 2016 12:32

Hoi, bij het verpotten voorzie ik [nagelang de inhoud] de potgrond mix van bloed en beendermeel, dit zal ongeveer overeen komen met de hoeveelheid die Mario aangeeft en in mijn geval voldoet dit voor de eerste 2 jaar, in deze periode krijgen ze enkel water, als ik na twee jaar zie dat de groei iets terug valt bemest ik met vloeibare mest [halve concentratie] totdat ze weer groter gezet kunnen worden, dit houd een keertje op wegens te groot en te zwaar, bij mijn Cyathea's pas ik wortelkluit snoei toe wat ik al bij meerdere cyathea soorten toegepast heb, dit werkt uitstekend ;)
wel zou ik kiezen voor de buitenste laag af te nemen en niet een taart stuk uitnemen want dan kom je toch in een gevarenzone dicht bij de stam, en snij je heel veel doorlopende wortels midden door!
Ik heb wel eens boomvarens die kort bij elkaar stonden in pot gedeeld, dat herstel van de kluit duurt dan enkele jaren.

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantenidentificatie