welke zaailingen ziijn dit

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Re: welke zaailingen ziijn dit

Berichtdoor lapalmeraie op 13 nov 2009 15:58

Het blijft natuurlijk een beetje uitproberen hè.
Vuistregel is hoe donkerder hoe lager de temperatuur en omgekeerd.
Bij donker en een hoge temperatuur snappen de plantjes het even niet meer :lol:

Je kunt inderdaad ook nog een lamp ophangen waardoor de plantjes samen met dit extra licht en de hoge temperatuur goed blijven doorgroeien. Alles hangt er een beetje vanaf hoeveel je wilt investeren.
De meesten halen de plantjes gewoon naar binnen en hebben daarmee ook succes zonder bijkomende kosten.

Het meest natuurlijke voor de levenscyclus van de plant is natuurlijk een winterrustperiode.
Maar niet iedereen heeft hiervoor de juiste omstandigheden voor handen.

vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor sabrina op 13 nov 2009 16:24

jammer genoeg is ons huis te klein om alles binnen te zetten maar ik kan wel de temp dan om 20 graden zetten?Weet niet of dat een mooie temp is.Vindt het jammer dat je op internet niet echt foto's hebt van zaailingen.Die lamp wou ik toch halen,kan ik die overdag even aanzetten.En hoe zit het dan met het water geven,als je de temp naar beneden draait.
Ik weet het de vragen blijven komen hahahha :mrgreen:
sabrina

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 nov 2009 16:39

:lol: Geen probleem hoor.
De temp kan inderdaad prima naar 20°C hoor.
Sterker nog. Voor veel soorten is de ideale overwinteringstemperatuur zelfs nog lager; eerder zo rond de 10°C.

Voor de watergift bestaat er geen standaard hoeveelheid per vaste momenten. De waterbehoefte is namelijk afhankelijk van de verdamping. Bij lage temperaturen is ook de verdamping veel lager = dus minder water nodig. In de diepvriezer zal er bovendien niet veel luchtcirculatie zijn en een hoge luchtvochtigheid. Ook hierdoor is minder water nodig.
Je kunt wel eenvoudig kijken of een plant water nodig heeft: wroet gewoon met een vinger in de bovenste laag van de potgrond. Is de grond ook onder het oppervlak nog nat (blijft aan de vinger plakken) dan is een watergift nog niet nodig.

Op internet zijn inderdaad meestal enkel foto's terug te vinden van volwassen exemplaren. Niet echt handig aangezien wij onze plantjes waarschijnlijk nooit in die maat zullen meemaken. Daarom ben ik ook begonnen met plantbeschrijvingen op mijn blog. Daarin licht ik eerst de eigenschappen toe gevolgd door een fotoreeks van zaailing tot volwassen exemplaar. Natuurlijk vergt zoiets tijd om een volledig aanbod te hebben.

Voorlopig kun je de volgende planten al bekijken:
Strelitzia nicolai
Musa basjoo
Ravenala madagascariensis
Archontophoenix alexandrae
Phoenix canariensis
Phoenix roebelinii
Trachycarpus fortunei
Washingtonia filifera
Washingtonia robusta

Vrgr
Niek
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor sabrina op 13 nov 2009 16:43

Kijk super daar ga ik even bij kijken en zet het even in mijn favorieten.

Dan doe ik de temp naar 15 graden omdat ik verschillende soortden heb.
Moet ik het dan niet langzaam laten wennen aan 15 graden?ze zijn nou 26 graden gewend.
sabrina

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 13 nov 2009 16:48

sabrina schreef:Kijk super daar ga ik even bij kijken en zet het even in mijn favorieten.

Dan doe ik de temp naar 15 graden omdat ik verschillende soortden heb.
Moet ik het dan niet langzaam laten wennen aan 15 graden?ze zijn nou 26 graden gewend.

Je kan ze een jasje aantrekken :lol:

Hmm, 11 graden in één keer is misschien wat veel. Misschien eerst naar 20°C en dan langzaam naar 15°C? Wat denk jij Niek?
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor sabrina op 13 nov 2009 16:50

hahhaha zal wel weer wat voor ze gaat breien,een lekkere dikke trui ofzo
sabrina

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 nov 2009 17:05

sabrina schreef:Kijk super daar ga ik even bij kijken en zet het even in mijn favorieten.

:D

Je kunt je ook inschrijven op m'n nieuwsbrief, dan ben je ook als eerste op de hoogte als er nieuwe artikels bijkomen. ;)

Het langzaam afbouwen is misschien nog niet zo'n gek idee.
Maar heel veel werk zou ik er ook niet van maken. Niet gaan breien dus :lol:
Enige weken terug hadden we immers ook plots vorst en nu is het weer heel zacht. Daar gaat het er dus ook niet zo mooi aan toe. Bij het binnen halen is de schok ook vrij plots. (of je moet een paar weken in huis kamperen met de frigo open...)
Ik zou de temp wel pas laten dalen als de grond wat droger aanvoelt. Anders blijft die kletsnat en riskeer je wortelrot.

Vrgr
Niek
lapalmeraie

857 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantenidentificatie