Vleesetende plant?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Vleesetende plant?

Berichtdoor kenbeimer op 18 feb 2013 12:55

Ik heb Venus Fly trap en Drosera gezaaid. Eigenlijk de ene soort links en de andere soort rechts en in het midden komt iets op. Zou kunnen dat ik "gesopt" heb met zaden, want ze zijn oh zo klein. Ik ben er eigenlijk haast van overtuigd dat het geen van de 2 is, maar voor ik het helemaal ga uitsluiten was ik benieuwd naar jullie mening.

Afbeelding
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Re: Vleesetende plant?

Berichtdoor Hitch op 18 feb 2013 13:09

Tja wat het juist is is in dit stadium alleszins nog erg moeilijk te bepalen. Over een 14 dagen zal dat wel beter lukken maar het is zoals je zegt geen van de 2.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 18 feb 2013 13:30

Thanks. :) Ik zal over 2 weken wel eens kijken hoe het eruit ziet en evt een nieuwe foto toevoegen.
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor lily-anne op 05 maart 2013 22:53

En? Is het gelukt?
Gr. Lily -Anne
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 11 maart 2013 09:55

Hij was nog niet groot genoeg, maar nu herken ik hem zelfs. :) Heb nog maar even een foto gemaakt. De naam die bij de plant hoort weet ik echter niet. :P
Afbeelding

Dat je ook binnen last van onkruid kunt hebben. Die pot heeft bijna een jaar warm en droog ergens gestaan, dus hij heeft dr al de tijd gestaan in afwachting van het waterballet dat ze kregen.
Laat hem mooi nog even staan, want op die plek had ik eigenlijk ook helemaal niets gezaaid. Lekkere snack voor het konijn straks. ;)

Tijdens het maken van de foto merkte ik twee miniuscule kiempjes op, beide te klein voor de camera. Aangezien het aan twee verschillende kanten was (Drosera en Venus fly trap kant) ga ik er vanuit dat dit wel eens de langverwachte kiempjes zouden kunnen zijn. Ze zien er in ieder geval beide anders uit. De ene lijkt een iel steeltje en de ander meer een gewoon kiempje, maar toch ook niet helemaal gewoon. Dit is denk ik de Venus fly trap. :) Zodra ze groter zijn, zal ik hier ook een foto van maken.

Klopt het dat vleesetende zaden van zadengigant moeilijk te ontkiemen zijn? Dit hoorde ik vaker en ik heb het al vele keren geprobeerd ZONDER enig succes.
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 15 maart 2013 10:48

Inmiddels twee nieuwe kiempjes, veel kleiner dan de vorige. Geprobeerd mooi vast te leggen, maar viel niet mee. :P

Afbeelding
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 19 maart 2013 16:35

De linker begint steeds meer op een vleesetende plant te lijken. (Onderste omcircelde) Vandaar ik er vanuit ga dat dit er een is. Helaas heb ik heel veel varenrouwlarven gespot, ondanks ik het geheel afgedekt heb. Ben bang dat het afgelopen is.
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 19 maart 2013 17:07

Zitten de varenrouwmug larven in de grond? Apart :S Ik heb mijn Drosera's destijds gezaaid op een turfblok wat ik met de hand fijn had gemaakt en ingeweekt met demiwater. Dit werkte goed en ik heb geen enkele varenrouwmug larve of mug gezien.
Waar heb je ze precies op gezaaid?

Mijn plantjes zijn een tijdlang heel raar gaan groeien i.v.m te weinig licht maar een van de 2 potjes heb ik toen lichter gezet en deze zijn alsnog sterk gaan groeien en wortelen. Ik heb nog een potje staan die ook lichter moet staan binnenkort.

Overigens ben ik er van overtuigd dat drosera een koude periode nodig hebben. Voor Capensis giant die ik gezaaid heb (onszaden.nl) was dit zeker het geval. Deze kiemden pas na een tijd in de koelkast gelegen te hebben.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 24 maart 2013 10:41

Wat het zaaimedium precies is, weet ik niet. Heb vorig jaar bij een tuincentrum zo'n schaaltje inclusief aarde (geloof turf) en zaden gekocht, alleen kwam daar nooit iets van dus heb ik nieuwe zaden via zadengigant gekocht.
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 02 apr 2013 10:37

Ik kan er geen mooie foto van maken, maar het is wel heel makkelijk te beschrijven hoe het eruit ziet. Ik weet nu 99% zeker dat het een vleesetende plant is, dat wil zeggen de 2e foto die ik hier eerder poste.

Het groeit eerst uit tot een soort propeller (3 spaken) en vervolgens komt er uit het hart een blad met de vorm van een hand (stuk of 5 vingers met een stekelig uiteinde)

Ik gok dat dit de Drosera is? Er zijn inmiddels meerdere van dit soort ontkiemt.

Het eerste plaatje is iets heel anders. Ik zie 2 kiembladeren en er ontstaat inmiddels een 2e. Ook hier zijn er vreemd genoeg 2 van ontkiemd, ik wacht af. :P

Het zaaimedium is afkomstig uit deze box:
Afbeelding

Alleen de zaden komen van zadengigant, aangezien de eerste pogingen mislukten. Ik heb in deze zelfde schaal gezaaid.
kenbeimer

1 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie