wie wat dit is?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

wie wat dit is?

Berichtdoor palmkasper op 30 apr 2013 12:16

Hoi kunnen jullie me helpen deze plant zijn naam te geven en misschien iets over de verzorging ervan.

vr, gr, kasper.
Bijlagen
IMG_7561.JPG
IMG_7561.JPG (90.08 KiB) 3126 keer bekeken
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
palmkasper

5 bedankjes

Re: wie wat dit is?

Berichtdoor draco op 01 mei 2013 01:15

Dit is een Aloe mogelijk Aloe arborescens. Deze soort bloeit helderrood. Verzorging: zonnige standplaats en 's zomers naar behoefte water geven met af en toe een slok (1 op 1 verdunde) kamerplanten- of beter nog cactusmest. Droog en vorstvrij overwinteren. In de zomer mag de Aloe naar buiten maar geef ' m enkele dagen de tijd om aan het zonlicht te wennen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor palmkasper op 01 mei 2013 22:27

Hoi draco, bedankt erg helder. Heb de plant is via Google afbeeldingen opgezocht en ik denk ook dat ie t is. Heb je er ervaring mee?

Gr, kasper.
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
palmkasper

5 bedankjes

Berichtdoor draco op 02 mei 2013 01:50

Ik heb een redelijke collectie succulenten staan met name Agave en Aloe. Ik houd deze vrijwel jaarrond binnen in de vorstvrije kas. Waar het overigens 's zomer bloedheet kan zijn. Dat is meer omdat ik buiten te weinig ruimte beschikbaar heb dan om te klagen en de kas 's zomers anders vrijwel leeg staat. Volgens mij is mijn Aloe arborescens of een gelijkende soort deze winter gesneuveld. Bij mij zijn ook veel planten naamloos gearriveerd. Ik heb de indruk dat dit geslacht wat minder goed bestand is tegen de wintercondities in de kas met de hoge luchtvochtigheid en temperaturen tot dicht boven het vriespunt. Elke winter vallen er hier wel enkele slachtoffers, zodat alleen de sterkste soorten overblijven. In de kas krijgen de succulenten circa 1 x per maand een flinke slok water meestal via de onderschotel met nu en dan wat toegevoegde plantenmest.
Cactusmest zal het beste zijn, maar ik geef dezelfde universele mestoplossing met een gehalveerde standaardconcentratie. Verder is het zaak om tijdig te stoppen met watergeven zodat deze planten vrij droog de overwintering tegemoet gaan. Als regel geldt hoe kouder de overwintering plaatsvindt, des te droger de plant moet worden gehouden. De kans dat een Aloe 's zomers in bloei raakt, wordt waarschijnlijk groter naarmate ze op een 'hetere' plek staan. In de kas bloeien ze doorgaans rijkelijk, al geldt dit niet voor alle soorten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 02 mei 2013 06:34

ALoe arborescens heeft een min of meer gestekelde bladrand. En is blauwer van kleur. Ik zie denk ik een Aloe met een gladde bladrand, dus ik denk dat het een andere soort is. Maar de verzorging is gelijk. ik heb echter geen idee welke soort het dan is.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor palmkasper op 02 mei 2013 14:08

He Draco en Dennis,

Ik heb enkele pieken afgesneden van een flinke bos aloe, heb de wond de tijd gegeven om zichzelf dicht te hechten (dit ging razend snel/ amper 2 dagen) en ze in de potgrond gestoken. Iemand vertelde mij, "dit spul slaat altijd aan". Deze volwassen moederplant heeft in de afgelopen winter enkele malen flink onder de sneeuw gelegen maar is niet bloot gesteld aan langdurige of diepe vorst periode.
De aloe spriet heeft dus nog geen wortels ontwikkeld, hoe kan ik dit t beste doen; droog of juist iets vochtig houden?

Ik vind 'm zeer tropisch ogen met sierlijke look. Op internet lees ik dat aloe in de kankerbestrijding veelvuldig gebruikt word en dat zijn komaf zuidelijk africa is. :mrgreen:
palmkasper

5 bedankjes

Berichtdoor pevano op 02 mei 2013 18:57

Is dit niet een of andere Puya of zo? Ik geloof niet zo in een Aloe.

Groet
Peet
pevano

40 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie