Trachycarpus soort

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Trachycarpus soort

Berichtdoor JmC4c op 05 feb 2014 10:49

Hoi Palmvrienden,

Al een goed jaar heb ik verscheidene van deze Trachycarpussen in mijn bezit.
Deze komen origineel van Luc.
Wat me opvalt ten opzichte van mijn andere trachy's hier in mijn bezit is de compacte kruin en harder blad die deze soort heeft.
Kan iemand er een naam op plakken welke Soort het zou kunnen zijn :?:
Of zou het van andere factoren afhangen dat deze zo compact zijn?

Alvast Bedankt,
Groeten,
Jean-Marie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
JmC4c

502 bedankjes

Re: Trachycarpus soort

Berichtdoor Marc_S op 05 feb 2014 11:12

Ziet er voor mij als een fortunei uit. Bij de fortunei zijn veel onderlinge verschillen tussen de diverse planten te zien. Dunne stam. dikke stam. kruipend, niet kruipend, Stijf blad, bladeren die afhangen enz enz.
Ga maar eens in een groot tuincentrum die fortuneis verkopen tussen de planten neuzen en bekijk de onderlinge planten eens goed en je ontdekt steeds nieuwe "soorten" maar het zijn allemaal fortuneis.

Namaste

Marc
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor draco op 05 feb 2014 12:38

Ik ben het met Marc eens, als je erop let, ofwel kritisch kijkt, zie je dat de variatie in habitus bij Trachycarpus fortunei zeker zo groot is als Chamaerops humilis, waarvoor ik onlangs nog een opsomming citeerde uit Les Palmiers Ornementaux. Het genus Trachycarpus herbergt vrij zeker meerdere species in tegenstelling tot Chamaerops humilis met slechts 1 soort die desalniettemin zeer verschillende verschijningsvormen kent (Vulcano, Cerifera..).
Dat maakt deze hobby extra boeiend, i.e. het verzamelen van verschillende varianten van een soort. De uitbreiding van het assortiment 'soorten' Trachycarpus leidt ongetwijfeld tot hybridisatie, waardoor het 'beeld' nog complexer wordt.
Ik kocht vorig jaar eenzelfde compacte Trachycarpus als Jean Marie. Of het een zuivere fortunei is, is niet te zeggen, misschien zit er ook wagnerianus bloed in ? Mijn vroegste 'wagnerianus' betrof een importplant uit Frankrijk. Dat was ruim voordat deze soort/variant en masse uit Azië werd aangevoerd.
Tenslotte nog een plaatje van 2 totaal verschillende Chamaerops in mijn verzameling. Deze planten zijn waarschijnlijk ongeveer even oud en groeien kwalitatief gelijkwaardig. De grote palm heeft het formaat en de uitstraling van een Trachycarpus wagnerianus, terwijl daarbij vergeleken de Cerifera een dwerg is.
Bijlagen
Trachycarpus_sp..jpg
Trachycarpus_sp..jpg (118.49 KiB) 2600 keer bekeken
Chamaerops_humilis.jpg
Chamaerops_humilis.jpg (118.62 KiB) 2600 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 05 feb 2014 14:10

Die laatste foto van de Chamaerops :o
Dat deze zo'n verschil in groei kunnen hebben. :thumb_up:

Het lijkt me wel interessant, ik wist er zijn verscheidene soorten Trachycarpus.
Maar wist niet dat zelf onder de fortunei er dan nog varianten waren.
Ik dacht dat deze variatie onder de Trachycarpus niet onder de noemer fortunei vielen, maar bv. Takil, wagnerianus of fortunei X.wagnerianus.
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor draco op 05 feb 2014 18:08

Chamaerops humilis is al eeuwen in cultuur en ondanks de uiterlijke verschillen bij de lokale varianten ('Vulcano'-Sicilië, 'Cerifera'-Atlasgebergte) worden deze vooralsnog niet als aparte soorten gezien. Vanwege de geïsoleerde habitats zijn specifieke kenmerken bij deze varianten geëvolueerd en behouden gebleven. Deze varianten kunnen onderling hybridiseren en dat levert vruchtbare kruisingen op. Het lijkt erop dat de meeste Trachycarpus soorten hybrides kunnen vormen. Dit is op zich geen argument om ze allemaal op een hoop (soort) te gooien, anders zouden er ook van het geslacht Phoenix weinig soorten overblijven. http://nl.wikipedia.org/wiki/Soort
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 06 feb 2014 00:03

Als je een mooie en ook robuste Trachycarpus fortunei wilt hebben die waarschijnlijk ook heel erg bestendig is tegen de koude moet je eens op de site van Coldpalm kijken naar de Trachycarpus fortunei var. tesan. Dit is een fortunei die in het wild gevonden is in China en dan zal die populatie meer de zelfde planten opleveren dan die planten die uit Italie, spanje komen, waar al zoveel mee gekruist is dat je ook al die verscheidene vormen krijgt.
IK heb zelf diverse tesan en ben benieuwd wat het verschil is met de fortunei die uit "Europa" komen.

Link naar de site:
http://price.coldplant.com/Category/Tra ... Tesan.html

Marc
Marc_S

66 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie