Welke, nu bloeiende, Agave is dit?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Welke, nu bloeiende, Agave is dit?

Berichtdoor D1ck op 30 mei 2016 13:44

Beste mensen, ik ben specifiek lid geworden van dit forum omdat ik er via zoeken op Google niet achter kom welke plant wij al jaren in onze tuin hebben staan. Ik kom zo ver dat ik nu weet (denk te weten) dat dit een Agave is, maar specifieker kom ik niet.
Wij kregen deze Agave zo'n 20 jaar geleden cadeau, uit iemand anders zijn tuin (stond in Zandvoort, zout zeeklimaat). Na 7 jaar in de tuin van onze vorige woning te hebben gestaan meeverhuisd naar onze huidige woning waar deze al zeker 15 jaar groeit en bloeit.
De plant had steeds vanaf de grond vertakkingen maar die heb ik steeds afgezaagd; we wilden niet dat de zeer harde en venijnige stekels over de border heen zouden groeien. Vooral met onze toen nog jonge kinderen op ooghoogte van deze stekels geen goed idee.

Vorig jaar begon deze plant te bloeien. Een langgerekte steel met vele bloemen ontpopte zich.
Ik had wel gelezen dat vele Agaves na de bloei sterven en maakte me zorgen.
Na de bloei (waarin ik alle bloesem die tussen de stekels was gevallen verwijderde, omdat ik het idee had dat deze door verrotting de plant zouden beschadigen) verschenen er veel 'nakomelingen', zowel vanuit de bodem maar ook vele enten op de stam van de 'moederplant'.
Heel veel van deze enten en groeiend vanuit de bodem heb ik verwijderd, en een aantal heb ik verpot om een andere bestemming te geven.
Boven op de plant zijn 3 nieuwe planten ontstaan (om het zo maar even te zeggen), die ik door heb laten groeien. Ook zijn er weer nieuwe loten verschenen in de bodem (zie ook eerste foto).

Maar wat schetst mijn verbazing: uit deze 3 nieuwe loten groeit elk weer een nieuwe bloem!!
De plant met bloem reikt nu tot 2 meter hoogte, zonder bloem is de plant nu zeker 1,70 meter hoog.

Een aantal vragen:
1) welke Agave is dit?
2): wat moet ik doen met de bloemen: kan ik deze afknippen om nieuwe enten of sterven van de plant te voorkomen, of moet ik de natuur zijn gang laten gaan om juist schade of doodgaan van de plant te voorkomen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
D1ck

0 bedankjes

Re: Welke, nu bloeiende, Agave is dit?

Berichtdoor draco op 30 mei 2016 15:28

Welkom op dit forum D1ck. Om te beginnen is dit een Yucca en geen Agave. In tegenstelling tot Agaves sterven Yucca's niet na de bloei. De bloei is weliswaar ook eindstandig, maar Yucca ontwikkelt daarna een of meer nieuwe groeitoppen onder de bloeiwijze hetzij op de stam zoals in dit geval danwel aan de voet van de moerplant. Dit is hierbij al eerder voorgevallen gelet op de meerkoppigheid van de plant. Vermoedelijk is het Yucca recurvifolia? De uitgebloeide bloemstengels kunnen er worden uitgeknipt. Tijdens de ontwikkeling van nieuwe groeitoppen zullen de bladeren van de uitgebloeide scheuten geleidelijk afsterven en verwijderd kunnen worden. Tenslotte mag je dit heuglijke verschijnsel vaker tegemoet zien als de nieuwe scheuten bloeirijp zijn
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor D1ck op 30 mei 2016 15:39

Beste Draco,

Bedankt voor je antwoord en bedankt voor de correctie.
Ik ga verder met jouw info om uit te zoeken of het de Yucca recurvifolia of een andere variant is.

Wat ik begrijp uit jouw verhaal is dat ik de bladeren die aan de onderzijde omlaag hangen (zie 1e foto) en onderdeel zijn van de moederplant kan afknippen? Mijn vrouw vindt dit 'zonde', vandaar dat ik het zo gelaten heb...

Ik lees overigens net elders ( http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=32&t=15822&start=0 op dit forum dat het bepalen welke Yucca het is nogal lastig is. Er zijn heel veel variaties in omloop door kruisingen. Onderstaande doorlezende kom ik er (voorlopig) op dat het een (variant van de) Yucca gloriosa is. De bladeren zijn, als in het artikel beschreven, stijf, recht en naar binnen gerond. Ook het feit dat de loten na een jaar in bloei staan terwijl het de moederplant 20 jaar heeft gekost om te bloeien lijkt hetgeen in het artikel staat te ondersteunen (voor zover ik het goed begrijp tenminste).

Nog een vraag:
Wat ik ook begrijp is dat de moederplant na de bloei sterft? Heeft dit alleen invloed op de bladeren of gaat de stam nu ook rotten? Dat laatste zou betekenen dat de 3 nieuwe spruiten hun basis gaan verliezen en dus ook sterven?
(ik gebruik 'spruiten', 'enten' en 'loten' door elkaar, correct me if i'm wrong, ben ook maar een leek ;-) )

Afbeelding
D1ck

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 30 mei 2016 17:29

Je kunt de afhangende verdorde bladeren desgewenst laten zitten. Ik vind een rok zoals vaak aanwezig bij Yucca rostrata niet mistaan. Het is onmogelijk om van een doorgekweekte plant nog vast te stellen of er sprake is van een zuivere soort. Yucca gloriosa (-6°C) is volgens het handboek Agaves, Yuccas and related plants (Timber Press) nauwelijks winterhard. Planten die hier als gloriosa worden aangeboden zijn vrijwel zeker hybrides, i.e. kruisingen van Y. gloriosa met Y. recurvifolia (-18°C) en ontlenen hun winterhardheid vermoedelijk aan de laatste.
De stam blijft na de bloei functioneel. Na de apicale bloei gaat de top te loor en komen vlak eronder tussen de bladeren 1 of meer slapende knoppen tot ontwikkeling. De knop die zich het snelst ontwikkelt onderdrukt vaak de uitgroei van meerdere knoppen (topdominantie) alhoewel ook vertakkingen kunnen ontstaan. Tenslotte kan zo 'n vertakte Yucca daardoor topzwaar worden en ondersteuning nodig hebben. Laat van de uitgebloeide bloeiwijze 5-10 cm staan om het risico op inrotting van de kop te reduceren.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor D1ck op 30 mei 2016 18:11

Draco, hartstikke bedankt. Met dit antwoord kan ik wat. Vooral het punt 'ondersteuning'. Onze plant groeit namelijk niet recht omhoog maar komt enigszins schuin uit de grond en groeide daarna de lucht in. Dus je ondersteuningstip neem ik ter harte!
D1ck

0 bedankjes

Berichtdoor Rob op 31 mei 2016 23:08

Ik heb twee van die grote jongens in de tuin staan Dick en hier heet ie gewoon Y gloriosa - rost solide in winters, geen bescherming. Op dit moment 3 scheuten voor bloei. Absoluut laten staan die bloemen want ze zijn magnifiek.
Als bloei pas erg laat op gang komt (of een eventuele 2e bloei) dan haal ik hem wel weg ivm inrotten - ik prefereer een meer enkelvoudige stam/kop over vertakkingen

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor D1ck op 01 jun 2016 21:11

Rob, ik zou dus in feite de bloemen kunnen afknippen (10 cm boven de oorsprong) voordat de plant al zijn bloesem verliest? Dit is niet schadelijk voor de plant? Ik wil heel veel nieuwe loten voorkomen (er groeien er nu al weer zo'n 10 uit de bodem) en op nieuwe vertakkingen op de plant zelf zit ik ook niet te wachten i.v.m. gewicht en kans op breken stam. Het is de enige die ik heb en veel ruimte in on perkje voor een extra Yucca is er ook niet :(

De bloemen groeien wel als een malle overigens...
D1ck

0 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 01 jun 2016 23:05

Je kan die bloemen ook al afknippen voor ze opengaan maar je voorkomt er geen uitlopers mee. Na bloei volgt bij de gloriosa of recurvifolia vaak een vertakking en waar de bloemstengel zit wordt het zwakke punt.
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor draco op 02 jun 2016 00:21

D1ck schreef:Rob, ik zou dus in feite de bloemen kunnen afknippen (10 cm boven de oorsprong) voordat de plant al zijn bloesem verliest? Dit is niet schadelijk voor de plant? Ik wil heel veel nieuwe loten voorkomen (er groeien er nu al weer zo'n 10 uit de bodem) en op nieuwe vertakkingen op de plant zelf zit ik ook niet te wachten i.v.m. gewicht en kans op breken stam. Het is de enige die ik heb en veel ruimte in on perkje voor een extra Yucca is er ook niet :(

De bloemen groeien wel als een malle overigens...

Je kunt de zijspruiten die ongewenst zijn in een vroeg stadium verwijderen, i.e. zodra ze aan de stam of tussen de bladeren verschijnen met een scherp mes afsnijden.
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 02 jun 2016 20:52

Ik had hier een mooi exemplaar staan die vorig jaar een bloem gaf. Toen de bloem ongeveer helemaal uitgegroeid was, was de hele plant op een keer scheefgezakt en stak de bloem bijna horizontaal achter een andere plant in!
Dit jaar hadden de 2 gloriosa's (?) allemaal roestkleurige vlekken in hun bladeren, heb ze dan maar uitgespit en op het containerpark gegooid, weer een plekje vrij voor een Trachycarpus princeps.
Sub T

138 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie