welke bananenplant??

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

welke bananenplant??

Berichtdoor banaantje op 13 jul 2010 00:08

hallo,

heb vorig jaar dezelfde vraag gestelf hier op het forum ma toen werd me vertelt dat het desbetreffende plantje nog te klein was om een duidelijke idetificatie te kunnen doen...

hij is intussen toch wel al een stuk gegroeid, mss zijn er mensen die m nu wel herkennen??

fotos:
's-0156.jpg
's-0156.jpg (147.49 KiB) 5889 keer bekeken

's-0158.jpg
's-0158.jpg (150.58 KiB) 5889 keer bekeken

's-0160.jpg
's-0160.jpg (143.9 KiB) 5889 keer bekeken

's-0161.jpg
's-0161.jpg (115.03 KiB) 5889 keer bekeken

als ik naar fotos op het internet kijk lijkt ie voor mij het meest op de musella lasiocarpa...
wat mij opvalt bij de plant is dat de bladeren veel dikker aanvoelen als pakweg bij de sikkimensis... mss dat dit voor sommigen een herkenningspunt kan zijn??

groeten
banaantje

0 bedankjes

Re: welke bananenplant??

Berichtdoor amourath op 13 jul 2010 08:59

banaantje schreef:als ik naar fotos op het internet kijk lijkt ie voor mij het meest op de musella lasiocarpa...

Een Musella lasiocarpa is het zeker niet, die is van bouw anders: de stam is veel dikker, vooral aan de basis dan. Een lasiocarpa is ook meer gedrongen van uitzicht: kleiner blijvende banaan, iets korter en steviger blad. Jouw banaan is totaal anders van bouw, vergelijk maar met deze Musella's:
Afbeelding
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 13 jul 2010 09:53

ah, ja dat lijkt me toch wel duidelijk verschillend. wel jammer, want vind de bloei van de lasiocarpa echt wel heel mooi... zijn dat uw zaailingen of heb je die foto ergens van het internet geplukt? als ze van jou zijn en je kan er missen, ik ben geinteresseerd! :-) groeten
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor amourath op 13 jul 2010 10:11

banaantje schreef:zijn dat uw zaailingen of heb je die foto ergens van het internet geplukt? als ze van jou zijn en je kan er missen, ik ben geinteresseerd! :-) groeten

Helaas niet de mijne nee, maar ik heb er deze winter gezaaid en die groeien echt als kool! Misschien ook een experimentje waard?
Dit is eentje van de zaailingen:
Afbeelding
Ondertussen is hij alweer een stukje groter en dikker!

Als je toch liever een plantje koopt kan je eens kijken in het koopjes-topic van KevinC! Hele mooie planten voor hele mooie prijzen, hij had ook 5 lasiocarpa's dus misschien zijn er nog over?
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 13 jul 2010 11:30

het liefste van al zaai ik ze zelf, het geeft me de meeste voldoening... mss moet ik er maar eens bestellen. waar heb jij die zaden bestelt? euro palms? hoe waren de kiemresultaten? alvast bedankt voor je tijd. gr
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor amourath op 13 jul 2010 12:09

banaantje schreef:het liefste van al zaai ik ze zelf, het geeft me de meeste voldoening... mss moet ik er maar eens bestellen. waar heb jij die zaden bestelt? euro palms? hoe waren de kiemresultaten? alvast bedankt voor je tijd. gr

Ik heb de mijne besteld bij exogarden.nl, ik had er 6 en er zijn er 2 gekiemd. De rest volgt misschien nog, het is geweten van bananen dat ze lastige kiemers zijn en soms véél tijd nodig hebben.
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 13 jul 2010 14:54

ja, dat kunt ge wel zeggen. heb in maart 4 banaansoorten op kiemen gezet, in totaal 55 zaden en tot vandaag 3 kiemers gehad, en dan nog in een verwarmde serre... in ieder geval, heb mij juist mij exogarden 18 zaden lasiocarpa bestelt. en dan in ene weg zebrina en red tiger mee bestelt. als we dan toch bezig zijn :-)
hoe lang heeft het bij u geduurd eer ge kiemers had bij de lasiocarpa? speciale dingen gedaan bij het zaaien of tijdens het kiemen?
groeten
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor amourath op 13 jul 2010 15:09

banaantje schreef:ja, dat kunt ge wel zeggen. heb in maart 4 banaansoorten op kiemen gezet, in totaal 55 zaden en tot vandaag 3 kiemers gehad, en dan nog in een verwarmde serre... in ieder geval, heb mij juist mij exogarden 18 zaden lasiocarpa bestelt. en dan in ene weg zebrina en red tiger mee bestelt. als we dan toch bezig zijn :-)
hoe lang heeft het bij u geduurd eer ge kiemers had bij de lasiocarpa? speciale dingen gedaan bij het zaaien of tijdens het kiemen?
groeten

Het staat te lezen op de foto: het etiket is de zaaidatum, dus 10/01/2010, en de data op in de witte hokjes zijn de data waarop de respectievelijke foto is genomen. De eerste foto is dus 5 weken na het zaaien, ik geloof dat ik het eerste groen puntje reeds na 3 weken zag, wat wel erg snel is voor een banaan!
Ik heb - na de zaden eerst 2 dagen geweekt te hebben in lauw water- gezaaid in zaai- en stekgrond, en in een verwarmde propagator. Verder geen speciale tricks of wondermiddeltjes neen :)

Succes met het zaaien en laat ons weten wanneer het lukt!
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 13 jul 2010 15:30

kan het niet goed zien, ben al de hele dag op de gsm ah surfen.
zal ik zeker doen, hoop dat ik dit keer meer succes heb met de zaadjes. de methode die je mij vertelt is precies de methode die ik heb toegepast, dus dat zit al goed...
bedankt voor de uitleg, amourath!
gr
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 13 jul 2010 15:55

voor ik het vergeet, durf je dan een uitspraak te doen over welke plant het dan wel gaat?
gr
banaantje

0 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie