Welke plant is dit?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Welke plant is dit?

Berichtdoor amourath op 16 nov 2010 10:38

Raadseltje van een collega - ik heb dus helaas geen foto maar heb de plant wel gezien dus een poging tot omschrijving:

- kruidachtige plant
- snelgroeiend, gemakkelijk te stekken
- opvallend blad door de kleur: de buitenste rand is groen, daarbinnen wit en het centrum van het blad is roze
- de blaadjes zijn gekarteld aan de rand, qua vorm lijken ze wat op netelblaadjes

De plant maakt vertakkingen aan en de grootste stengels worden gemakkelijk een pink dik.

't Is moeilijk met een omschrijving maar misschien heeft iemand zo'n kamerplant staan en weet die de naam?

De kleur lijkt hier op maar deze plant is het dus NIET:
Afbeelding
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Re: Welke plant is dit?

Berichtdoor orinoco op 16 nov 2010 11:11

Hoi,

De plant welke je omschrijft is de Coleus ofwel de Siernetel. Deze plant was vooral in de jaren zestig en zeventig zeer populair als kamerplant.Er zijn in de loop der jaren vele kleurvarianten van gekweekt. Tegenwoordig zie je deze plant niet zo veel meer aangeboden worden.Soms wordt deze plant in de tuin gebruikt maar dan moet je hem zien als eenjarige want hij is niet winterhard.

Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor amourath op 16 nov 2010 12:06

Ja ik denk dat dat 'm is! Er bestaan veel kleurtjes idnerdaad, wel leuk! Had ik nog nooit gezien als kamerplant...

Bedankt! :)
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lily-anne op 16 nov 2010 14:11

Prachtige plant ! Ik denk denk dat de plant op de afbeelding een begonia rex is - zoek eens op google op die naam en dan afbeeldingen - ik heb daar een zeer erg gelijkende afbeelding gevonden . Colleus heeft natuurlijk ook heel veel gelijkenis met deze plant , maar de bladeren kunnen daar wat kleiner en dunner zijn denk ik .Een foto van de plant van de eigenaar zou natuurlijk nog beter zijn om zekerheid te hebben
Om de kleuren mooi levendig te houden denk ik dat hij zeker voldoende licht moet krijgen .
Is het ook niet zo dat colleus in de zomer in de volle grond kan groeien als hij voldoende water krijgt ?
groetjes
Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 16 nov 2010 15:23

Hallo Lily-Anne,

Zoals ik al eerder aangaf,is de Coleus uitstekend in de tuin te gebruiken.Liever niet in de volle zon maar wel licht,bijvoorbeeld als onderbegroeing.Het beste is te kiezen voor de tweekleurige varianten, de meerkleurige vormen doen bijna pijn aan de ogen... :shock: De basiskleur van de Coleus is groen en de kweekvormen hebben een breed scala aan bladtekening en kleuren.Zo kun je altijd een varieteit uitzoeken die het best past bij je andere beplanting.Ze zijn het mooist als tijdens de groei regelmatig de topjes er uit geknipt worden.Zodoende krijg je een mooie bossige plant.Laat je ze doorgroeien kunnen ze wel twee meter hoog worden in een seizoen maar hebben dan weinig sierwaarde meer. Hoewel ik ze enkele malen toegepast heb als tijdelijke opvulling op lege plekken in de tuin vind ik het meer een plant voor een pot op het terras tijdens de zomer.Maar dat is een kwestie van smaak.

Groet,Ben.
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor amourath op 16 nov 2010 16:51

Leuk! Ik ben ze wel nog nooit tegengekomen in tuincentra, ze zouden zeker mijn aandacht getrokken hebben met die kleurtjes...

Deze soort heeft mijn collega dus - en ik binnenkort een stekje ;)
Afbeelding
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 26 nov 2010 20:37

De plant op de foto is geen siernetel maar een bladbegonia .
De plant word wel om de zelfte reden gekweekt ,namelijk om zijn sierlijke blad.
De exacte latijnse naam weet ik zo 1 2 3 niet !
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor amourath op 26 nov 2010 20:50

Zoals ik al zei: die plant op de eerste foto is het NIET, we zochten weldegelijk een siernetel.
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 26 nov 2010 21:08

Je hebt helemaal gelijk , ik heb even niet zo goed op zitten letten !
Fijn weekend
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie