welke zaailingen ziijn dit

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

welke zaailingen ziijn dit

Berichtdoor sabrina op 13 nov 2009 10:17

omdat mijn lieve dochter de etiketten door elkaar gegooit heeft weet ik niet meer welke zailingen dit zijn.Ook wil ik graag weten wanneer ik ze moet bemesten en welke mest ik dan moet gebruiken.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Dit blad is ribbelig

Alvast bedankt

Gr Sabrina
sabrina

0 bedankjes

Re: welke zaailingen ziijn dit

Berichtdoor lapalmeraie op 13 nov 2009 10:26

Hallo Sabrina

Zo te lezen heeft jouw dochter ervoor gezorgd dat je je deze winter niet hoeft te vervelen :lol:

Maar je hebt natuurlijk wel nog de namen van alle etiketten.
Als je die geeft is het al een stuk gemakkelijker omdat de mogelijkheden veel beperkter zullen zijn.
Veel zaailingen lijken namelijk op elkaar in een jong stadium.

Maar omdat ik niet vies ben van een gokje ;)
De eerste, met het brede glimmende blad zou wel eens een Strelitzia kunnen zijn.

Vriendelijke groeten
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor sabrina op 13 nov 2009 10:32

Dat is zeker makkelijker.Ik heb de Strelitzia reginae dus dat kan kloppen hihihi.
Die andere is dan denk ik de roystonea regia of de washingtonia rubusta.Het is vast niet de Musa balbisiana.
En weet je misschien ook hoe nou verder hahaha.Moet ik ze bijmesten enzo?
gr sabrina
sabrina

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 nov 2009 10:59

Dan had ik alvast één goed ;)
De tweede is inderdaad een palm. Die is wel moeilijker te identificeren.
Ik vind ze sowieso vrij lang, vermoedelijk stonden/staan ze redelijk donker?

Wat je eventueel wel kunt doen is heel voorzichtig een beetje aarde weghalen om het zaadje te bekijken. Die zit nog net naast de basis van het stammetje onder de grond. De Roystonea heeft een groter langwerpig en vezelig zaadje, de Washingtonia een klein donker rond en glad zaadje.

Ik vermoed dat het de Washingtonia is hoor.

Qua verzorging;
Voorlopig staan ze zo goed. Indien je ze in een koele/donkerdere ruimte houdt moet je ze zeker niet bijmesten en ook de watergift verminderen. De plantjes zullen in winterrust gaan.
Als je ze in een verwarmde en lichte ruimte houdt zullen ze gewoon doorgroeien. Bijmesten kun je al doen indien je zaai- en stekgrond hebt gebruikt. Daar zit van nature nl geen mest in. Wel oppassen met de dosering, de wortels van zaailingen zijn immers nog heel gevoelig.
Doordat je ze in lege flessen hebt staan is verpotten voorlopig ook nog niet nodig.
Pas als de wortels aan de onderkant uit de fles komen moeten ze naar een andere pot over.
Je hebt toch wel drainage gaten gemaakt onderin de fles hè?

Vrgr
Niek
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor sabrina op 13 nov 2009 11:49

ze staan ik een temp van ongeveer 26 graden.En ze zitten in cocopeat en perlite.ik heb ze in een diepvrieskist zitten en daar hebben we een gat in gemaakt en daar hebben we multiplex op liggen.Misschien hebben ze te weinig licht?Nee nou je het zegt er zitten geen gaatjes aan de onderkant van de flessen dat ga ik meteen doen.Ik zou ook eens bij voorzichtig naar het zaad kijken welke palm het nou is.

Gr sabrina
sabrina

0 bedankjes

Berichtdoor sabrina op 13 nov 2009 12:03

wat voor mest kan ik het beste gebruiken dan?
sabrina

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 nov 2009 12:25

Persoonlijk gebruik ik altijd gedroogde koemestkorrels. Zeker bij zaailingen. Bij de grotere exemplaren gebruik ik ook wel eens vloeibare kamerplantenmeststof of siertuin meststof.

Het voordeel van koemestkorrels is dat de kans op overdosering nihil is. De korrels lossen langzaam op in het water. Met kunstmest is het risisco op verbranding aanzienlijk groter.

Wat betreft het licht:
Alles hangt er vanaf waar je de diepvries geplaatst hebt.
Maar over het algemeen zijn enkel de plekjes in de buurt van een raam tijdens de donkere en korte winterdagen licht genoeg voor onze exoten. Heb je zo'n standplaats niet voor handen dan laat je het best ook de temperatuur een beetje zaken.

Vrgr
Niek
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor sabrina op 13 nov 2009 12:36

de diepvries staat onder de carpoort.Moet ik de temp dan gewoon nop 23 of 24 graden zetten?En die koemestkorrels kan ik er gewoon een paar in de fles doen.
Ja ik heb er niet zo heel veel verstand van,en wil gewoon het beste doen dus veel vragen :D

Gr sabrina
sabrina

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 nov 2009 14:27

:D Geen probleem hoor, dáárvoor is het forum er juist!

Onder de carpoort heb je toch al aardig wat licht.
Het meest ideale is natuurlijk een serre. Als je jouw standplaats daarmee vergelijkt zal je echter wel moeten concluderen dat de huidig standplaats vrij donker is vermoed ik.
Ik begrijp dus dat die diepvries buiten staat en dat je die op 24°C wilt verwarmen?
Verbruik je daarmee niet veel energie?

In principe is een kunstmatige temperatuur voor (de meeste) exoten enkel maar nodig voor de kieming van het zaad. Daarna kun je ze verplaatsen naar de serre of ergens in huis voor de overwintering. Je zou deze plantjes dus prima ergens op een vensterbank of andere lichte plek in huis kunnen zetten hoor. Let op: ze mogen niet in de directe zon! Zodoende maken ze gebruik van de warmte die je toch al in huis hebt en hoef je de diepvries niet warm te stoken (-> rare uitspraak voor diegenen die hier pas inhaken in de discussie :lol: )

De koemestkorrels kun je gewoon op de potgrond strooien. Enkele korrels per zaailing is voorlopig voldoende hoor. Bij elke watergift lost er zo een beetje meststof op in de grond. Als je geen korrels meer ziet kun je weer bijmesten. Tijdens de wintermaanden mag je wel iets terughoudender zijn qua mest.
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor sabrina op 13 nov 2009 14:36

Ik heb de temp nou op 26 graden staan,maar ik las net dat ik hem beter een paar graden naar beneden kan draaien omdat het daar donkerder is.Als het goed is verbruik ik niet veel energie.Ik gebruik daarvoor een warmtekabel en een thermostaat en die slaat uit als het 26 graden is.

Ik merkte toch dat de verwarming beter werkte dan de diepvries om de zaden te ontkiemen.
Misschien is een goede lamp voor planten iets om in de diepvries te hangen?
Ik zal morgen even koemestkorrels halen.
sabrina

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie