Welke banaantjes zijn dit?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Welke banaantjes zijn dit?

Berichtdoor Rico op 15 okt 2012 19:25

Hallo,

Wie weet welke banaantjes mijn moeder heeft gekocht? (Ze was zo slim om de namen niet op te schrijven, maar wel te vergeten :lol: )

de eerste:
Afbeelding

de tweede:
Toen ik een maand geleden de plant zag zat er veel meer kleur in het blad. Dit is nu nog maar vaag aanwezig zoals je op de foto kunt zien.
Afbeelding
Afbeelding
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Re: Welke banaantjes zijn dit?

Berichtdoor Sodiac op 15 okt 2012 20:30

De eerste lijkt een Ventricosum soort, maar welke durf ik niet te zeggen. De tweede lijkt me een Musa sikkimensis. :)
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 15 okt 2012 20:31

De eerste lijkt een Ventricosum soort, maar welke durf ik niet te zeggen. De tweede lijkt me een Musa sikkimensis. :)
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 17 okt 2012 18:30

De eerste is een Musa Basjoo en de tweede (grootste) is een Musa sikkimensis 'Red Tiger'

@Sodiac, ventricosum is een Ensete hé, bovenstaande planten zijn duidelijk Musa's ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 17 okt 2012 18:47

Urgh.. Ik bedoelde uiteraard Ensete in plaats van Ventricosum. :)

Maar dat is het dus ook niet.. :D
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor Rico op 17 okt 2012 19:10

Bedankt voor de reacties!

Ik wil geen betweter zijn hoor, maar die eerste is volgens mij geen basjoo.
We hebben de plantjes bij de groene prins gekocht en het enigste wat ik nog weet is dat het apartere soorten waren en geen plantjes die je ook bij een tuincentrum tegen komt.

Een basjoo heeft normaal toch ook niet van die bruine spikkels in de bladeren?
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor GeL op 18 okt 2012 10:58

Aan de kleur van de stam te zien zou de eerste volgens mij een M. ornata kunnen zijn. Een detail foto zou uitsluitsel kunnen geven, want moeilijk te beoordelen.
Die bruine spikkels kunnen wijzen op gesprongen cellen, heeft die een tijdje buiten gestaan?

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 18 okt 2012 15:21

Hey Rico, ik wil ook zeker geen betweter zijn hoor dus wat ik zeg is daarom niet altijd juist hoor ;) Mij lijkt het op het eerste zicht toch een Basjoo maar het kan natuurlijk toch nog iets anders zijn. De tweede ben ik vrij zeker van ! Trouwens die bruine vlekken/spikkels zijn gewoon beschadigde cellen, waarschijnlijk van de koude.
Duidelijkere foto(s) van bv onderkant blad, stam, enz... kunnen meer duidelijkheid brengen Rico ?!
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Rico op 18 okt 2012 19:19

Wederom bedankt voor de reacties.

Dat zal ik ook nooit zeggen hoor Dimi, Maar ik ben normaal niet iemand die mensen snel tegen spreekt. Al helemaal niet als het om iets gaat waar de ander heel wat meer verstand en ervaring mee heeft dan ik. :thumb_up:

Ze hebben beide buiten gestaan tot een aantal weken terug. Net voor de kou begon zijn ze naar binnen gegaan. De bruine stippen/vlekjes op de eerste heeft hij gekregen in de "zomer" maanden, althans in die paar weken dat we mooier weer hadden. Het waren hele kleine stekjes, en de kleinste (op de eerste foto) was bijna afgestorven voor hij naar buiten ging in een grotere pot met voeding terecht kwam. Toen begon hij weer goed te groeien en verschenen niet veel later ook de stippen/vlekjes.

Ik zal de volgende keer proberen om wat meer en vooral duidelijkere foto's te maken.
Maar dat zal waarschijnlijk wel een maandje duren voor ik weer die kant op ga...
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor frenky op 31 okt 2012 20:34

Hallo Rico ,
Ik weet het niet zeker maar de eerste lijkt me een Musa en geen ensete . Welke musa durf ik niet te zeggen maar ik zo gokken op een Basjo en de andere denk ik toch ook op een sikkkimensis .
gr.Frenky
frenky

1 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie