Mijn tuintje midden in Amsterdam

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Mijn tuintje midden in Amsterdam

Berichtdoor ebiraci op 02 apr 2011 21:51

Een prachtige dag vandaag dus heb lekker in de tuin gewerkt en wat planten erin gezet. Dit wordt voor deze tuin het eerste seizoen exotisch tuinieren!
Het was al wat donkerder dus helaas moest ik de flitser wel gebruiken.

Butia Eriosphata en rechts in pot tr fortunei
Afbeelding

Butia Eriosphata en sabal minor in de pot
Afbeelding

De Washingtonia en de Phoenix canariensis hebben de winter goed overleeft
Afbeelding

Ook de chamaedora radicalis heeft de winter goed overleeft
Afbeelding

Dicksonia antartica (links)heeft ook de winter goed overleeft ik heb al nieuwe rollen zien klaarzitten
Cyathea brownii er vandaag ingezet links
Afbeelding

Bamboe
Afbeelding

rechts achter in de hoek de ensete maureli in de grond gezet
Afbeelding
Plantjes die nog wachten, o.a. Trachycarpus sp nova, Chamaerops humulis, livistona decipiens zaailingen, tr. manipur zaailingen, jubaea en brahae armata zaailingen.
Afbeelding
ebiraci

2 bedankjes

Re: Mijn tuintje midden in Amsterdam

Berichtdoor erna op 02 apr 2011 22:08

hallo,

mooi werk ! Heeft de ch. radicalis in de volle grond gestaan in de winter ?
Opgepast ook met de trachy. nova, deze is niet zo winterhard als de fortunei, kan max tot - 5 graden aan.

nog veel succes met je tuin !
groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor ebiraci op 03 apr 2011 16:33

Hoi Erna,

Ja de radicalis heeft in de volle grond gestaan deze winter. Ze hebben een tijdje in en onder de sneeuw gelegen bij de eerste grote hoeveelheid sneeuw deze winter, daarna heb ik er vliesdoek er overheen gelegd en soms een lichtslang aan, was bang dat ik ze kwijt zou raken, ik had ze pas in oktober geplant.
De trachy nova's hebben ook de hele winter buiten gestaan precies in de pot en plek waar ze op het plaatje staan. eentje had wel veel bladschade, al de bladeren heb ik eraf geknipt, maar de speer is nog goed en komt nu lekker weer naar boven, de andere twee hadden geen bladschade.
Maar bedankt voor het succes als het weer wat is gegroeid plaats ik weer nieuwe fotos
ebiraci

2 bedankjes

Berichtdoor erna op 03 apr 2011 17:07

bedankt, ik heb 2 kleine radicalissen, en ga ze uitplanten in de tuin, hopelijk is de volgende winter een 'zachte'.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 03 apr 2011 20:35

Ik denk dat je daar een warm microklimaat hebt in de tuin door de stenen muren .Mooi meegenomen voor de echt warmteminnende soorten.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor koen op 03 apr 2011 21:11

Mooi allemaal. Hoe heb je de Washingtonia en de Phoenix overgehouden ?
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Berichtdoor ebiraci op 04 apr 2011 20:51

Hopelijk wel een zachte winter ja Erna, Ik moet wel zeggen dat ze ch radicalissen mij hebben verbaast. alle bladeren zijn nog groen (wel met bladschade vlekjes. het zijn volgens mij wel taaie palmpjes.
Ik denk wel dat Dejagere gelijk heeft met het microklimaat, hieronder een foto van mijn tuin in google earth, je ziet echt dat ik mooi ingesloten zit.
Afbeelding
's ochtends zit de zon nog net achter de flat, maar na 12:30 uur heb ik ongeveer tot 18:00 of 19:00 uur zon. niet heel veel maar hij schijnt dan precies in mijn hoek en de warmte wordt dan vast gehouden door de hoge huizen, als de zon schijnt wordt het heel snel heet.

Van de phoenix en washintonia in de sneeuw had ik wat foto's, maar ik kan ze niet meer vinden.
wel de ingepakte dicksonia links en achterin de radicalissen (tuin is nog rommelig)
Afbeelding

Ik heb n lichtslang gebruikt en soms alleen vliesdoek om ze in te pakken, helemaal links onder zie je een klein stukje van de phoenix die is ingepakt. Bij de washingtonia kon ik niet de bladeren inpakken, heb me alleen op de stam en de speer gefocust , dus een paar keer vliesdoek omheen gewikkeld, en soms als het heel koud was een lichtslang aan. ik heb geen speciale tent gemaakt, dat was me teveel werk.
ebiraci

2 bedankjes

Keer terug naar Foto album en video