Voortuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Voortuin

Berichtdoor Sodiac op 22 mei 2011 17:34

Nee hoor nooit door iemand geklaagd hier. En volgens wikipedia: "De naam 'apenboom' is een vertaling uit het Engels. In het Engels heet de boom 'Monkey puzzle tree', omdat één van de eerste Westerlingen die de vreemde boom met scherpe naalden zag, zei: 'Climbing this tree would puzzle a monkey...' ".

Ik zal nu wat foto's posten van het vervolg. We hadden besloten onder de stenen eerst een fundering te maken van beton (niet superharde) omdat we de stenen niet te diep in het zand wilden leggen en het anders erg lastig zou worden om ze mooi recht te krijgen.

Touwtjes uitzetten en zand uitgraven voor de fundering:
Afbeelding

Daarna hebben we het opgevuld met beton en een rand gemaakt:
Afbeelding

Ook de andere vakken uitzetten met touwtjes, wat al een heel werk was:
Afbeelding

De eerste stenen hebben we er ondertussen al opgelegd om te kijken hoe het er uit zou komen te zien. Ze wogen 37 kilo per stuk dus die leg je er niet zomaar eventjes neer:
Afbeelding

Toen hebben we bij het grote vak de fundering gemaakt. Bij het graven kwamen we echter een probleempje tegen. De wortels van de twee grote bomen waren wel grotendeels weggefreesd, maar een stukje verderop lag ook nog een dun stukje:
Afbeelding

Precies op de plaats van de fundering:
Afbeelding

In detail. Zo'n wortel is lastig te verwijderen omdat je laag moet werken, hij nog erg vochtig was en aan alle kanten vastzit:
Afbeelding

Uiteindelijk eruit gekregen en verder gegaan met de fundering:
Afbeelding

Close-up foto van het maken van de fundering. Nu nog een rommeltje:
Afbeelding

En nu wat rechter:
Afbeelding

Toen al het beton erin zat:
Afbeelding

Verplichte winterstop:
Afbeelding

Alle stenen erop. Zelfs met fundering was het nog niet makkelijk ze netjes recht te leggen. Alleen bij het achterste vakje moesten we 3 stenen wat inkorten, voor de rest hebben we alleen maar hele stenen hoeven te gebruiken:
Afbeelding

Stenen afgeslepen en passend gemaakt. Verder hebben we direct elektriciteitskabels aangelegd, mochten we ooit besluiten iets te verlichten:
Afbeelding

Toen hebben we tuinaarde laten storten om de bakken mee te vullen:
Afbeelding

Bij de hogere bakken hebben we piepschuim aan de binnenkant gezet en toen het zand erin geschept:
Afbeelding

Al het zand zit er in en het piepschuim is al een stuk onder de rand weggezaagd:
Afbeelding
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor Benjamin op 22 mei 2011 17:55

Ziet er erug sjiek uit al !!
Benjamin

2 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 22 mei 2011 20:07

Ziet er al mooi uit benieuwd naar het vervolg .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 23 mei 2011 10:42

Leuk om te volgen.
Rond de bakken hebben jullie ook tuinaarde gestort zie ik? Ik dacht dat daar houtsnippers kwamen of is dat plan gewijzigd?

Ben benieuwd :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 23 mei 2011 11:13

Nee hoor, het is alleen netjes opgeharkt :)
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 23 mei 2011 11:21

Hoi ziet er inderdaad mooi uit, en zeker als het aangeplant is, maar wel erg definitief! Moeten ze blijven wonen daar, want links zou een geweldige carport gezet kunnen worden of een ruimere doorgang naar de achterkant van het huis, dat is nu bekeken, ben nogal kritisch en bekijk het van mijn eigen standpunt uit! maar desalniettemin zeer professioneel aangelegd :thumb_up:
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 23 mei 2011 22:37

Woowwwwww . . . . overtreffende trap van plant in potje.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor bommetje op 23 mei 2011 22:59

zo... mooie Klus!! gaat erg mooi worden volgens mij!!!!
bommetje

26 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 24 mei 2011 00:35

Bedankt voor alle reacties! Ik heb weer een heleboel foto's online gezet voor het vervolg. Trouwens Eduard, we hebben een losstaande garage aan de achterkant van het huis aan de zijstraat met inrit. Dus een carport is hier niet nodig. Als er een garage was gebouwd aan de zijkant, zouden we echter wel weer meer achtertuin gehad natuurlijk.

Dan nu de beplanting. Het zijn niet allemaal palmen en tropische planten maar daarom niet minder mooi:

Ik ben eerst verder gegaan vanuit hetzelfde camerastandpunt. Linksachter een Phormium Tenax 'Purpureum', vooraan driemaal de Prunus Lusitanica 'Angustifolia' en rechts een kleine Fortunei.
Afbeelding

Nu ook met drie cipressen uit Zuid-Limburg en de kiezeltjes. Die lijken op de foto zo met de zon erop wel wat wit/fel:
Afbeelding

In de lage bakken drie verschillende soorten siergrassen:
Afbeelding

En de boomschors bovenop het antiworteldoek:
Afbeelding

Vandaag hebben we er nog wat eenjarigen in geplaatst in drie rijen. Ook de rest is al flink gegroeid en gaan bloeien:
Afbeelding

Nu vanuit een ander standpunt met op de voorgrond de palm:
Afbeelding

Kiezels en cipressen:
Afbeelding

Siergras geplant:
Afbeelding

Boomschors:
Afbeelding

En al zichtbare groei:
Afbeelding

Het achterste vakje, nu wat dichterbij. We hebben er wat bloemen in gezet omdat het wat kaal leek:
Afbeelding

Planten in bloei:
Afbeelding

Prunus in detail:
Afbeelding

Afbeelding

Nu moeten we nog beslissen of er nog iets bij de cipressen in de bak gezet moet worden. Overigens wordt binnenkort ook de zonnewering veranderd zodat het vale rood weg zal zijn :)

Ik heb ook nog foto's van het project van bovenaf. Misschien dat ik die morgen nog zal uploaden. Nu is het wachten tot alle grassen nog flink gaan doorgroeien en ook de andere planten natuurlijk. De Prunussen willen we uiteindelijk in een soort kegelvorm gaan snoeien. De twee taxussen achteraan moeten mooie groene 'kolommen' worden. En natuurlijk hopen dat we alles goed door de winter gaan krijgen he :)
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 24 mei 2011 00:48

Mooi effect, heel strak ontwerp. :thumb_up:
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video