Nu zal dat nog best lukken met passen en meten, maar als met een beetje geluk alles de winters gaat overleven zal ik toch keuzes moeten gaan maken. Mijn smaak gaat uit naar een uitgebalanceerd aangelegde tuin waarbij de diverse soorten de ruimte krijgen die ze +/- nodig hebben om tot hun recht te komen, zowel voor het zicht als het welzijn van de planten.
Je spreekt over contrasten van licht en donker en kleuren om een mooi geheel te creëren, iets wat je heel goed gelukt is! Wat me dan vervolgens zo verbaast is dat je je palmen gewoon op een kluitje bij mekaar plant, alsof het een soort kwekerij is . Het zomaar uitgraven van al gesettelde palmen zou me ook aan het hart gaan, dit los van de esthetische aspecten.
Begrijp me niet verkeerd Rob, het is iets wat me bij meerdere tuinen opvalt, waarschijnlijk omdat ik zelf ook met een beperkt oppervlak te maken heb en het dilemma herken

Hier staan alle andere palmen minimaal 3 meter van elkaar verwijderd. Tot nog toe lijkt dit voorlopig voldoende, maar voor het mooie zal ook dit als alles blijft leven in de toekomst te krap worden vrees ik.