Dank u, we gaan verder met het volgende blok, hier haal ik [de ontdekking voor mij] naar voren, de boomvarenkweker die ik in 1996 heb leren kennen tijdens onze eerste reis, deze man wist mij alles te vertellen over de Nieuw- Zeelandse boomvarensoorten over hoe te verzorgen, standplaats, bemesting, watergift enz.
Toen ik vertelde welke soorten ik wilde proberen stimuleerde hij mij te nemen wat ik wilde hebben, mijn drang en interesse vond hij zo fijn dat hij er niets voor wilde, de varens stonden in mini potjes en pasten alle 6 in een vhs video doos 3x D.fibrosa 1x D squarrosa 1x C.medullaris 1x polystichum vestitum, ze zijn allen goed thuis gekomen.
In 1999 zijn we de man weer gaan opzoeken en gelukkig troffen we hem nog net aan, hij had zijn kwekerij verkocht en ging zijn oude dag slijten in Australië, kon hem nog verslag uit brengen van de inmiddels wat grotere ponga's,

Daarna weer na een vriendelijk afscheid richting Westkust naar een prachtig N.P. Paparoa & Punakaiki bekend om zijn pannenkoek rotsen,

Als je nagaat dat deze Nikau [Rhapalostylis sapida] wel 100 tot 200jaar oud zijn!

En op weg naar de Zuid/ Westen van het zuidereiland waar wij kort langs de N.Z. alpen kwamen, en met wat geluk de top zagen, het weer was niet al te best!,
Franz Josef Glacier,

En verder naar de Haast gebied, mengeling van regenwouden en moeras gebieden, heel mooi! je hebt er wel een 4 wiel drive voor nodig en hoge laarzen allen onverharde wegen, overal is wel water!
Op weg er naar toe, Dicksonia squarrosa in de volle zon!

met de N.Z. alpen op de achtergrond, en cordyline indivisa op de voorgrond,

En ja deze jongens [pinguïns] dachten aan mijn oog te ontsnappen, ik zag ze nog net optijd zich in een nis proppen!

Op weg naar het achterland,

Wordt vervolgd,
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC