Ja de Butia staat nu 4 a 5 jaar in de volle grond. De eerste 2 jaar telkens zijn speer verloren. Dus je kunt wel zeggen een strek exemplaar, ben er blij mee.
Hoi Herman, je neemt een groot risico met het afnemen van al zijn veren, het gaat nog vriezen en zo kunnen die rollen zomaar bevriezen, met oude veren heb je nog enige bescherming en past er gemakkelijk een vliesdoekprop in wat de kou goed breekt, nu gaat de wind erlangs en kan de vorst de rollen aantasten, als je veren afneemt komen de nieuwe rollen veel sneller omhoog [overlevings drang van de plant], hier is er wel ontwikkeling te zien maar de flush komt altijd half Mei, dus veilig
Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC 2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC 2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC 2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC 2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC 2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
als je veren afneemt komen de nieuwe rollen veel sneller omhoog [overlevings drang van de plant], hier is er wel ontwikkeling te zien maar de flush komt altijd half Mei, dus veilig
He Eduard., bedankt voor bovenstaand info, dat wist ik niet dat de boomvaren de rollen er eerder uitgooide indien je de veren weg neemt. Zo zie je maar nooit te oud om te leren , haha Ik zal het goed in de gaten houden.
Ik haal een deel van de oude veren pas weg als de eerste flush is voltooid. Hier is de flush al in volle gang, de nieuwe veren zijn al zeker 10 a 15 cm lang.