Voorproefje tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Voorproefje tuin

Berichtdoor TropiRo op 02 aug 2009 15:14

Vorige week 3 palmen verpot die voor mij speciaal zijn, zijn ook palmen die ik pot hou omdat ze dan beter te beschermen zijn.

Dubbele stam Brahea armata.
Afbeelding

Dubbele stam Trachycarpus sp nova.
Afbeelding

Trachycarpus princeps
Afbeelding
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 02 aug 2009 15:22

Waw, ik denk dat deze palmen voor iedereen wel speciaal zijn ;) Vooral de princeps is een prachtexemplaar! Omdat deze erg duur zijn in aankoop, heb ik er een aantal kleintjes gekocht om ze verder op te kweken. Ook heb ik achteraf dan meer kans op zaden.

Maar superplanten zijn het Ro!!!
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 02 aug 2009 15:36

Petje af Ro, mooie planten.
Die princeps blue/silver groeit wel hard heb ik de indruk (tenminste mijn kleine sprietje toch :lol: ) klopt dat?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 02 aug 2009 15:48

@ Christophe, tankx, dit is mijn grootste princeps, heb ook nog kleinere waaronder 1 met 2 stammetje en 1 met 3 stammetjes. Heb ook nog een berg zaden te kweek staan maar daarvan zijn er pas 11 ontkiemd, zijn echt heel langzaam, ook in groei.

@lp, deze nova is in feb 2005 gezaaid, dus groeit behoorlijk, nu is de groei een beetje stilgevallen door het verpotten maar normaal maakte hij iedere 2 weken een blad aan, groeit dus behoorlijk snel in tegenstelling tot andere Trachycarpus soorten.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Anthony op 05 aug 2009 16:49

wow idd mooie plantjes man
Anthony

1 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 05 aug 2009 17:11

@Tropiro: James heeft er een grote in de tuin staan. Moet je de 22ste maar eens op letten ;)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 09 aug 2009 16:18

Vandaag het bos basjoo's een beetje uitgedunt, het werd te vol, de bladeren konden niet meer mooi uitrollen omdat ze elkaar in de weg zaten. Dit is de 2de keer dat ik dit doe van het jaar, heb in totaal al 26 stekken ( waarvan 9 stuks een stam hadden van 1 meter) weggenomen van de kluit in de achtertuin.

Afbeelding

En dan blijft er dit over om verder te groeien, de kleine scheuten die je nu ziet zijn begin oktober ook ongeveer 1 meter.

Afbeelding
Afbeelding

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor draco op 09 aug 2009 17:09

dus als ik het goed voorheb is het beter om musa basjoo niet in groep te planten maar als enkeling ???
heb hier ook een groep staan van 3 grote stammen ( + 1,5 m ) en daar zijn deze zomer nu ook al 4 tal nieuwe scheuten bijgekomen , en heb ook beetje zelfde voor als jij , de bladeren vallen op elkaar en staan dus niet volledig mooi open en recht
Afbeelding
Afbeelding
draco

Berichtdoor TropiRo op 09 aug 2009 19:07

Musa´s kan je wel in groep plaatsen alleen dan moeten de kluiten minimaal een half meter uit elkaar staan, zo hebben de wortels genoeg ruimte om te groeien en hebben de bladeren minimaal last van elkaar. Ook al plaats je een Musa alleen dan heb je bij de juiste grondsamenstelling en bemesting binnen no time genoeg scheuten. 1 kluit van een Musa basjoo kan met 4-5 jaar ongeveer 4 m2 in beslag nemen, zo snel kan het gaan en vandaar is het ook handig om de scheuten op een gegeven moment weg te halen om zo de kluit een beetje onder controle te houden.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 09 aug 2009 21:58

Ik lees aandachtig het bovenstaande en begin me ook vragen te stellen bij mijn basjoo.
De enige kluit die de winter heeft doorstaan vormde vrij snel een uitloper die ook snel groter werd. Nu is hij echter al een redelijke tijd blijven steken op dezelfde grootte voor m'n gevoel; zo'n 1M. Ik geef behoorlijk wat water een koemestkorrels, dus dat moet wel goed zitten. Wel heb ik de uitlopers laten staan. Eén van de uitlopers staat op 10cm van de 'hoofdstam' en is inmiddels ook al zo'n 50cm groot, 3 andere staan netjes een stukje verder en zijn ook nog kleiner.

Mijn vraag is nu: stagneert de groei omdat alle energie nu naar de andere uitlopers gaat ipv naar de hoofdstam? Of is 1M gewoon een kritiek moment waar hij even doorheen moet...? Ik bedenk zo maar wat hè ;)

Alvast bedankt voor de info.

LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video