Aanleg nieuwe tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Aanleg nieuwe tuin

Berichtdoor Olie1605 op 27 feb 2012 21:08

Terug effe geleden.... Na een drukke periode voor men werk en een geslaagde wintersportvakantie ben ik er ook maar eens ingevlogen. De bedoeling is om mijn bananenbosje uit te breiden naar een iets groter gegeven :D. De bananen die ik vorig jaar opgekweekt heb ga ik verspreiden over de gehele tuin( een 100tal). Wil graag nog enkele soorten bijkopen om één dicht bos te verkrijgen waar ik indien alles lukt een loofgang wil in 'kappen'.

Ben eerst en vooral begonnen met het verwijderen van mijn tunnelserre en alles een beetje op orde te zetten want het was een echte ramp :fluiten: . Enkel aan de zijkanten moet het gras nog verwijderd worden. Volgende week komt de lading paardenmest die ik ga infrezen. Alles zal dan voldoende luchtig zijn om hopelijk tegen het einde van de maand de banaantjes in de grond te kunnen plaatsen.

In het midden ga ik mijn Ensete maurelli op een kunstmatige heuvel van ongeveer 1 meter hoog plaatsen zodat deze een echte blikvanger wordt. Hoe ik de rest zal aanplanten moet ik nog even over brainstormen. Het klinkerpad ga ik volledig opkuisen en afboorden. Hierbij een foto van de actuele toestand, nog niet veel speciaals maar hoop snel verder te kunnen werken :). De rode lijn is de border van vorig jaar en ook een foto van de bananen vorig jaar, de gele hoe het dit jaar wordt. De oppervlakte is 22m x 7m.

Groeten
Olivier
Bijlagen
Exoten 1.jpg
Exoten 1.jpg (221 KiB) 3925 keer bekeken
exoten 2.jpg
exoten 2.jpg (196.29 KiB) 3925 keer bekeken
exoten 2011.jpg
exoten 2011.jpg (228.87 KiB) 3925 keer bekeken
Olie1605

55 bedankjes

Berichtdoor jaak op 27 feb 2012 21:49

dat word een mooie plantage Olivier,een vraagje:als de maurelli op een heuvel word geplant geeft dat dan geen problemen wanneer je eventueel water moet geven bij drogere periodes :?: ik ben nu al benieuwd naar de foto's :thumb_up: maar je hebt me wel op een idee gebracht om een blikvanger in de tuin te hebben waarvoor dank :thai:

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 27 feb 2012 21:59

Hoi Olivier,

Het idee klinkt leuk maar ik heb dezelfde bedenking als Jaak ivm de watergift. Eventueel kan je er een irrigatieslang bij ingraven of leggen. Dit had bij mij vorig jaar veel succes.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Olie1605 op 27 feb 2012 22:39

Vergeten te vermelden dat op de heuvel een irrigatieslang rond de maurelli komt. Het zijn er van de lidl. Voor een grote oppervlakte niet te doen maar voor rond een heuveltje ideaal. De rest ga ik vernevelen met 2 rechthoekige sproeiers vanaf het ene dak van de garage en eentje op het dak de andere kant, die niet op de foto te zien is.

Mijn planten zijn vorig jaar goed gegroeid maar toch hebben ze te weinig water gehad wat ze toch wat geremd heeft volgens mij. Dit jaar wil ik sterk bewateren en bemesten, niet echt een natuurlijk proces maar volgens mij hebben ze het wel graag :happy_thai:

Hoop dat ik met de Maurelli op de heuvel naar de 6-7m kan gaan in totaal weliswaar.
Toch bedankt voor de opmerking!
Bijlagen
comfort-aquazoom-250-2-79cc1e4d.jpg
comfort-aquazoom-250-2-79cc1e4d.jpg (17.21 KiB) 3904 keer bekeken
Olie1605

55 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 28 feb 2012 01:57

Olivier, Het "kleine" bananebos van voorheen, vond ik reeds mooi om aan te zien. 8-)
Maar als je het volledige gedeelte gaat aanplanten met bananen, amai, dat zal pas enorm super zijn, vooral met de Maurelli als aandachtstrekker :thumb_up:
Ik kijk er reeds naar uit om dit even te zien deze zomer ;)

Vrgr,
Jean-Marie
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 28 feb 2012 21:03

Grote plannen Olie, dat gaat zeker wat worden :thumb_up: .

Bij jou is het grootste gedeelte zandgrond als je buiten de mest er ook turf en compost door mengt wordt er meer vocht vast gehouden en zal dit schelen in water geven, ook een laag boomschors zogt ervoor dat de grond eronder vochtiger blijft.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Olie1605 op 28 feb 2012 21:15

Hoop dat het snel warmer wordt. Zie dat er kans ik op een winterprikje volgende week dus toch nog even geduld moeten hebben.

Hebben ze eigenlijk last van die zandgrond of hebben ze er totaal geen last van? Enig voordeel is toch dat de grond sneller opwarmt in het voorjaar. Ik bekijk het voor de turf en compost(niet aan gedacht), anders laat ik ook een aantal m² leveren.
Olie1605

55 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 05 maart 2012 19:07

Als ik het zo lees weer grootse plannen Olie. Kom zeker van de zomer dan nog eens af naar je jungle kijken ! :D
Van die zandgrond hebben ze weinig last hoor, gewoon veel water en mest geven en ze groeien als de beste ;) Maar compost enzo kan nooit geen kwaad hé...
Als je je Maurelli midden in het bananenbos gaat zetten hou er dan rekening mee dat hij op zoek zal gaan naar licht en meer in de hoogte (lange zwieber) zal groeien. Wil je toch zo'n vette dikzak dan zul je hem toch ruimte/licht moeten geven dus geen hoge beplanting in de geburen...
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Olie1605 op 06 maart 2012 12:22

Merci voor de reacite Dimi ;)! Je bent altijd welkom!

Ga hem proberen wat meer plek te geven, daarom wou ik hem op een heuvel plaatsen. Deze ga ik continu bevochtigen met de druppeldarm. Dan moet mijn maurelli toch wel boven de rest uitsteken en zal hij minimale last hebben van de buren.
Olie1605

55 bedankjes

Berichtdoor raf300 op 09 maart 2012 14:18

amai, ik kom ook graag eens kijken dan! :D
Greetz Raf

Mijn tuin: viewtopic.php?f=49&t=13261
raf300

35 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video