Niks zo goed als deze lange winter even te doorbreken met een reisje naar een tropisch eiland : La Réunion, frans overzees departement gelegen naast Madagascar en onder Mauritius.
Sinds gisteren terug van een deugddoende 32° en vooral genoten van een weelderige tropische plantengroei in al zijn facetten : bloemen, palmen en varens : je komt er ogen (en vooral tijd) te kort om alles te bekijken en vooral te verzamelen, want overal vindt je wel zaden.
Ben dan ook teruggekomen met 7 kg zaailingen en zaden van wel 35 soorten bloemen en palmen.
(met de te verwachten reactie van het vrouwtje : waar ga je die nog allemaal zetten volgende winter?).
'k zal er dus enkele in de aanbieding moeten zetten, maar daarover binnenkort meer...
Enkele zaailingen gekocht op de plaatselijke markt en nog zo een 40-tal gekregen van de eigenaar van ons huurhuis , die zijn tuin aan het inrichten was. Ondertussen zitten die reeds allemaal in potjes en de rest van de dag heb ik zaden gekuist, een werkje waar ik nog een paar dagen zoet mee blijf.
Hier horen dan ook wat foto"s bij die ik over een paar dagen zal spreiden. Spijtig genoeg kan ik jullie niet mijn mooiste foto's tonen. Degene die met mijn degelijk toestel zijn genomen, hebben namelijk kennis gemaakt met het zoute water van de Indische Oceaan. (door mijn eigen roekeloosheid uitgegleden en met mijn kl... in de oceaan beland, het fototoestel in de hand natuurlijk).

Gelukkig (

strand Grande Anse

Dypsis lutescens

Latania lontaroides

idem

idem

zaden Adonidia Merilii

Adonidia Merilii

volgende drie foto's : bloeiwijze Pandanus utilis

zaden Alpinia zerumbet

Alpinia zerumbet

volgende 4 foto's : vulkaan Piton de la Fournaise

varens ?

heliconia

typisch creools huis met in de tuin Dyctosperma album

Morgen meer van dat.
PS. Was wel even schrikken toen we op TV de sneeuwbeelden van Noord-Frankrijk zagen.
Gelukkig had ik de winterbescherming nog niet verwijderd en heeft de serreverwarming goed gewerkt.
groetjen
Wilfried