2010 - Beginnen met het veranderen van de tuin - Border

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

2010 - Beginnen met het veranderen van de tuin - Border

Berichtdoor RichardM op 24 jun 2010 18:34

Hallo allemaal,

Vandaag ben ik begonnen met het veranderen van de tuin.
Er komen best grote wijzigingen aan zoals een overkapping achter in de tuin,nieuw straatwerk en nog wat klein werk,maar dit staat gepland voor het najaar of volgend jaar.
Wel ben ik alvast begonnen met een border,in totaal komen er 2 tegenover elkaar.
Ze zijn niet zo heel erg groot,250cm x 100cm.
Maar nu wil ik dus een rand maken van stenen van 10x10x5,hier heb ik er namelijk nog een aantal van en vind ik ook wel mooi om te gebruiken als rand.
Maar nu zit ik eigenlijk even met iets waar ik zelf niet helemaal uit kom.
Op de foto zie je dat ik ze gestapeld heb op de manier zoals ze moeten komen,maar nu liggen ze op het straatwerk wat er straks uit gaat.
Dus eigenlijk moeten ze daar niet opkomen.
Zou het verstandig te zijn om ze gewoon in het zand te leggen,zoals normaal straatwerk en dan stapelen en lijmen,of is er dan een kans dat het weg gaat zakken of verlopen?
Ik hoop dat iemand mij even wat tips kan geven in de goede richting.
Hier wat foto's :

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard zal ik al het zand wat er nu in ligt allemaal eruit scheppen totdat ik weer grond tegen kom en dan zal ik de border gaan vullen met gewone tuinaarde.

Ben benieuwd naar jullie mening en adviezen ;)

ps. Meer foto's van de tuin zoals hij nu is volgen nog,al is dat niet echt leuk om te zien denk ik ;)
Laatst bijgewerkt door RichardM op 27 jun 2010 20:36, in totaal 1 keer bewerkt.
Groeten,
Richard
RichardM

0 bedankjes

Re: 2010 - Beginnen met het veranderen van de tuin

Berichtdoor p e t e r op 24 jun 2010 22:48

Als je de stenen gewoon op de grond legt dan vrees ik dat ze langzaam wegzakken.
Best doe je er wat Stabilisé onder of een oude betonnen paal (bv was- of schuttingpaal).

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 25 jun 2010 09:23

Inderdaad, een beetje stabilisé (snelcement) eronder. Net zoals je bij stoepranden ook doet. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor RichardM op 25 jun 2010 19:52

Hartelijk dank voor de reacties,we hebben toch voor een andere oplossing gekozen.
Aangezien de border met deze steentjes toch erg strak gaat worden heb ik gekozen voor grijze breuksteen,dit oogt wat natuurlijker.
Ik heb al een gedeelte van de border gevuld met tuinaarde,maar er gaat meer in dan ik dacht ;)
Morgen heb ik helaas geen tijd om verder te gaan,een familie uitje naar de dierentuin,ook leuk hoor :D
Zondag ga ik de stenen erom heen leggen en stapelen,het schijnt dat je deze vast kunt plakken aan elkaar door middel van tegellijm,iemand daar ervaring mee?
Helaas kan ik nu geen foto's plaatsen van de update,mijn vrouw is weg en heeft de camera mee genomen,maar zondag zal ik een paar plaatjes schieten en hier plaatsen.
Groeten,
Richard
RichardM

0 bedankjes

Re: 2010 - Beginnen met het veranderen van de tuin - Border

Berichtdoor RichardM op 27 jun 2010 20:46

Vandaag weer bezig geweest met de border,was erg warm moet ik zeggen 8-)
Het is nu zo goed als af alleen moet ik morgen nog even een aantal zakken aarde bij gaan halen,even verkeerd gerekend,ging meer in dan ik dacht.
Ik heb nu een rand gemaakt door grijze breuksteen te stapelen,ziet er erg leuk uit al zeg ik het zelf.
Alleen heb ik het advies gekregen om de stenen te lijmen met vorstbestendige tegellijm,dit heb ik gedaan,maar ben niet echt overtuigd of dit stevig genoeg is eigenlijk.
Verder heb ik om een idee te krijgen alvast 2 humilissen ,1 basjoo en de passieflora erin gezet met pot,uiteraard komt alles morgen in de volle grond.
Uiteraard wil ik er nog wat bij gaan zetten,dus tips zijn welkom.
Waarschijnlijk komt er in het midden tegen de schutting een buddha beeld met kaarsverlichting en daarom heen wat grotere witte keien.
De schutting zelf blijft blauw,maar daar komt de passieflora en waarschijnlijk ook een toscaanse jasmijn tegen aan.

Hier weer wat foto's :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten,
Richard
RichardM

0 bedankjes

Berichtdoor erna op 27 jun 2010 21:03

hallo,
ziet er nu al mooi uit !
groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor RichardM op 27 jun 2010 21:17

erna schreef:hallo,
ziet er nu al mooi uit !
groetjes, Erna

Dank je,maar er moet nog wel het één en ander gebeuren ;)
Maar inderdaad het begint er zeker op te lijken.
Groeten,
Richard
RichardM

0 bedankjes

Berichtdoor Patty op 27 jun 2010 21:20

Ziet er goed uit hoor! Dat je er zin in hebt met dit weer........puf puf
Hou je ons op de hoogte?

Patty
Patty

29 bedankjes

Berichtdoor RichardM op 27 jun 2010 21:28

Patty schreef:Ziet er goed uit hoor! Dat je er zin in hebt met dit weer........puf puf
Hou je ons op de hoogte?

Patty

Ik hou iedereen op de hoogte hoor.
Het was inderdaad geen pretje,maar vind het erg leuk om te doen.
Ik was vanmorgen om 08.30 begonnen met wat straat werk,erg leuk die zware grindtegels,ze liggen wel omgedraaid en is tijdelijk.
Heb ongeveer 15 van die tegels gelegd,is misschien niet veel,maar wel zwaar en de zon scheen hier al aardig,dus had het al bloed en bloed heet.
Daarna nog wat graafwerk en wat kruiwagens met zand weg gereden,toen de stenen stapelen en lijmen,dat was ook in de zon,dus je weet al hoe ik me voelde :?
Oja,en zo druk geweest,dus vergeten in te smeren,dus mijn rug is lekker verkleurd :oops:
Rond 15.00 kreeg ik het geweldige idee,om mijn broek uit te doen en in mijn boxershort heerlijk in het badje van mijn zoontje te gaan liggen,wat kan een zwembad toch ideaal zijn,zeker als de kleine lekker slaapt :D
Groeten,
Richard
RichardM

0 bedankjes

Berichtdoor RichardM op 28 jun 2010 12:13

Weer even een update.
Vanmorgen nog even 300 liter tuinaarde toegevoegd en de planten erin gezet.
Zowel links als rechts staat een Chamaerops Humilis , tussenin een Musa Basjoo.
Achterin links is een PassieFlora en rechts de Toscaanse Jasmijn,die heb ik maar gelijk gehaald in het tuincentrum vanmorgen.
Helemaal links voorin staat een zaailing van de Trachycarpus fortunei "Darjeeling".
Verder moet ik nog even bekijken wat er nog meer bijkomt te staan,sowieso met de toekomst wat zaailingen van palmen uit eigen kweek.
Over een paar weken ga ik beginnen aan de andere border die tegenover deze border komt,maar nu eerst even genieten van het mooie weer,vind het wel even genoeg dat gezwoeg in die hitte ;)

Afbeelding

Uiteraard zijn alle tips en ideeën van harte welkom.
Groeten,
Richard
RichardM

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Foto album en video