mijn zelfgemaakte demontabele tuinkas

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

mijn zelfgemaakte demontabele tuinkas

Berichtdoor retep43 op 19 sep 2010 14:33

Hoi allemaal,
3 zomers geleden( deze meegeteld) kocht ik 3 trachycarpussen en een bananenplant, om zo mijn tuin een wat tropische sfeer te geven, en die banaan heb ik de winter erop goed ingepakt, maar is die helaas toch kapot gevroren. toen heb ik vorige zomer 6 stekjes gekocht, waarvoor ik 120km op en neer moest rijden omdat er dichterbij niet aan te komen was, en die wilde ik niet weer kapot laten vriezen, dus heb ik een demontabel tuinkasje gemaakt van een flinke restpartij incomplete rozenbogen die ik gehad heb. Ik heb toen bij een handelsonderneming wat ijzer bij gekocht voor 1 euro de kilo, om zo de bogen van de kas te maken en om de bestaande delen aan te passen, en dat
is goed gegaan, want alle planten hebben de extreem koude winter van 09/10 prima overleeft.
De kas stond dan ook propvol, en kon ik m'n kont niet meer keren, en zouden m'n planten er nu niet meer in passen omdat ze enorm gegroeid zijn en ik er nu een hele hoop nieuwe basjoo's bij heb die weer net zo groot zijn als hun moeders vorig jaar waren, dus tijd om de kas te vergroten, dus weer naar de ijzerboer om extra ijzer te kopen voor de grotere bogen. de vorige kas had ik alleen in de grondverf staan, maar nu is alles mooi in de lak gespoten, hetzij niet perfect, maar dat komt omdat ik niet veel tijd had, dus spuit ik het volgend jaar nog maar een keer over.
Bijlagen
Kaz4.jpg
dit was de eerste kas
Kaz4.jpg (237.85 KiB) 6841 keer bekeken
Kaz33.jpg
hier is hij opgebouwd op mijn plaats
Kaz33.jpg (258.19 KiB) 6841 keer bekeken
Kaz22.jpg
hier een kijkje van binnen, zoals je ziet stond hij toen al vol
Kaz22.jpg (290.22 KiB) 6841 keer bekeken
DSCF1821.JPG
dit is een foto van dit voorjaar, vlak voordat de kas plaats ging maken voor mijn zwembad
DSCF1821.JPG (114.82 KiB) 6841 keer bekeken
DSCF2258.JPG
hier een foto van het nieuwe bouwpakket met de nieuwe bogen
DSCF2258.JPG (115.9 KiB) 6841 keer bekeken
DSCF2259.JPG
hie zie je de nieuwe kas opgebouwd staan
DSCF2259.JPG (124.21 KiB) 6841 keer bekeken
DSCF2257.JPG
nog een foto van het bouwpakket
DSCF2257.JPG (120.67 KiB) 6841 keer bekeken
DSCF2260.JPG
de bogen vanuit een andere hoek
DSCF2260.JPG (125.14 KiB) 6841 keer bekeken
DSCF2265.JPG
en nog een deurtje
DSCF2265.JPG (123 KiB) 6841 keer bekeken
retep43

2 bedankjes

Re: mijn zelfgemaakte demontabele tuinkas

Berichtdoor retep43 op 19 sep 2010 14:43

Morgen gaan de winkels weer open en dan ga ik zeil halen om de kas dicht te maken.
Daarnaa zal ik weer foto's plaatsen van hoe dat er uit ziet.
retep43

2 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 19 sep 2010 15:37

Puik stukje werk . . . alle planten overleefd afgelopen winter?
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 19 sep 2010 15:40

Hoi mooi gedaan ik denk dat er een ga maken van elektra pijp gr Francois
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 19 sep 2010 15:42

Mooie oplossing,puik werk
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor retep43 op 19 sep 2010 15:54

wsnbm schreef:Puik stukje werk . . . alle planten overleefd afgelopen winter?

1 banaaan is kapot gegaan, maar door mijn fout door teveel water te geven.
De rest heeft het allemaal overleeft.
Ik had m'n eerste banaan met kippegaas met stro in gepakt, en dat koste me een hele baal stro,
en de troep die ik er van had, wil ik nooit meer meemaken, en dan te bedenken dat het toen
slechts om 1 banaan ging, laat staan de +- 20 die ik nu heb, en dta worden er nog vééél meer.
vandaar ik nu ook een volkstuintje gehuurt heb, want hier is geen vierkante meter meer vrij.
retep43

2 bedankjes

Berichtdoor retep43 op 19 sep 2010 15:55

francois eijkhout schreef:Hoi mooi gedaan ik denk dat er een ga maken van elektra pijp gr Francois

Ik weet niet hoe groot je wilt bouwen, maar als je ook zoiets als ik wil maken dan gaat dat echt niet met alleen elektrabuizen.
retep43

2 bedankjes

Berichtdoor segers301 op 19 sep 2010 19:09

Knap gedaan.

http://www.laurieraanhangwagens.nl/page17.php

Ben al een tijdje aan het denken om zoiets te gebruiken. Zouden die raampjes in de zijstukken voldoende zijn? Aan de binnenzijde kan nog extra noppenfolie gehangen worden en eventueel beetje bijverwarmen.
Heb niet genoeg plaats om een serre te zetten dus zou ideaal zijn om gewoon in de winter op te zetten.
segers301

10 bedankjes

Berichtdoor segers301 op 19 sep 2010 19:14

Heb je bijverwarmd ook?
segers301

10 bedankjes

Berichtdoor retep43 op 19 sep 2010 19:30

segers301 schreef:Knap gedaan.

http://www.laurieraanhangwagens.nl/page17.php

Ben al een tijdje aan het denken om zoiets te gebruiken. Zouden die raampjes in de zijstukken voldoende zijn? Aan de binnenzijde kan nog extra noppenfolie gehangen worden en eventueel beetje bijverwarmen.
Heb niet genoeg plaats om een serre te zetten dus zou ideaal zijn om gewoon in de winter op te zetten.

die party tentjes zijn meer voor mooi weer bedoeld, dus niet bestand tegen winters weer met veel wind en regen en later ijsafzetting en/of sneeuw. Bovendien zijn de zijkanten gewoon losse delen
waardoor er een kier tussen het dak en de zijkant blijft waar elke beetje warmte zo kan ontsnappen.
Ook van onderen zijn ze niet dicht en waait het er gewoon onderdoor, dus echt niet geschikt om
als kas te gebruiken.
Verder heb ik uiteraard wel bij verwarmd met een elektrische kachel, maar dit jaar ga ik 2
van die vorstvrij kachels kopen die op petrolium draaien, want de kas is nu een beetje te groot geworden om elektrisch te verwarmen.
Op de grond heb ik dan ook tempexplaatsjes liggen met een oranje zeil erop, dan rondom in de kas tempex plaatjes van 1 meter hoog, en de rest met nopenfolie aan de binnenkant bekleed.
als laatste nog een ventilator in de nok die naar beneden blaast, want de warme lucht gaat altijd boven in zitten, en zo blaas ik die weer naar beneden zodat het op grondniveau ook warm blijft,
en er zo ook lucht circuleert in de kas.
Op dagen dat niet vriest, gooi ik de deur open en de kachels uit, want anders krijg je in het voorjaar van die slappe bladeren die bij het minste zuchtje wind omknikken.
retep43

2 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Foto album en video