Beste boomvarenliefhebbers,
Ik ben nieuw op het forum maar ben al ruim 10 jaar boomvarenliefhebber. Het is allemaal begonnen met een driertal cyathea's: Arborea, Browni, Cooperi. Gezaaid door Peter Strong in Zuid Afrika en gekocht bij Roland Smeets. Nu 10 jaar later ben ik in het bezit van 3 x dicksonia antarctica. 1 x dicksonia fibrosa, 1 x Cyathea Dealbata, 1 x Cyathea medullaris 1 x Cyathea tomentosissima, 1 x C. Cooperi en sinds de beurs in Haps 1 x Cibotium Glaucum en 1 x C. Spinulosa, 1 x C. Glauca, 1 x C.Intermedia en nog een Cyathea (van Eduard) maar daar zat geen label in het potje, ik meen dat het browni is. Wel nu mijn vraag. Drie jaar geleden heb ik een barerooted stam gekocht van D. Antarctica. In een pot geplaatst, liep prachtig uit en 's winters ingepakt met rietmatten, stro in de kop en de kop bovendien afgedekt met noppenfolie. Liep vorig jaar na de winter redelijk uit maar met een kleiner blad dan in het eerste jaar. Dit jaar echter is het blad weer kleiner, 60 cm ongeveer en de bladstelen zijn ook beduidend dunner. Ik vrees dat als ik niets drastich onderneem hij deze winter niet overleeft. Ik heb de wortels gecontroleerd eb hij heeft alleen in het eerste seizoen wortels aangemaakt. Eduard adviseerde een mosverband om te kijken of de stam nieuwe wortels aan wil maken, Graag heb ik daar nog wat uitleg over en wie nog andere suggesties heeft.....Ik verneem ze graag,
Vriendelijke groet, Branko