s.janssen schreef:Als ik het goed zeg (Eduard/Ro verbeter mij als ik het niet goed heb

) ligt het aan de standplaats van je varen. Op een halfschaduw plek water geven waneer de stam uitgedroogt is. Met deze warme dagen lusten ze wel 2x per dag een goede slok maar het zijn natuurlijk geen moerasplanten.
Daarnaast mag je de bladeren besproeien, als ze dode puntjes in het blad krijgen dan staan ze te droog. Veel succes!
Standplaats heeft zeker invloed en daar ook rekening houden met grond of pot.
- grond en goed geworteld is normaal wat geven en mag soms over worden geslagen als er nog genoeg vocht in de grond zit, de wortels transporteren het wel naar de kroon.
- grond en net aangeplant is veel vocht geven totdat de kluit zich gevormd, belangrijkste is dan de stam en grond vochtig te houde. Als je alleen het groeipunt vochtig houd stimuleer je de plant niet tot wortelgroei. Het groeipunt mag dus vermeden worden met water geven ( geld ook voor doorwortelde exemplaren.
- pot met een nog niet ontwikkelde kluit ervoor zorgen dat de stam een beetje vochtig wordt gehouden.
- pot gevult met wortels is een schaal gebruiken en zorgen dat de kluit vochtig blijft, stam water geven is niet noodzakelijk.
Bij alles geld niet te vochtig bij de kluit omdat dit zelfs bij boomvarens wortelrot kan veroorzaken.
Bruine punten kan door veel dingen worden veroorzaakt, te nat, te droog, teveel kalk, teveel of te weing voeding enz.
Als een boomvaren te droog staat is heel snel te zien, de nieuwe rol die aan het uitrollen is wordt zacht en gaat hangen.