Polystichum vestitum

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Polystichum vestitum

Berichtdoor Eduard op 04 maart 2013 15:20

Hoi Michael, of je dat echt stamvormend kunt noemen weet ik niet, mijne is een brede klomp van ongeveer 20cm in doorsnede en ook zo hoog daar zitten dan die 7 groeipunten in, ik heb bij mijn Ponga bezoek een wat groter exemplaar gezien in de kas daar, maar daar was ook niet duidelijk spraken van een mooie stam maar meer een klompachtige opbouw [ veel bulten en knobbels],er zijn vele soorten varens die dit verschijnsel vertonen.
@ ja draco, heel vervelend deze tijd, weet ook niet goed alles te regelen, vandaag zus morgen zo :roll:
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Re: Polystichum vestitum

Berichtdoor Hitch op 04 maart 2013 15:53

Bij mijn exemplaar valt dit nogal mee, heeft een "stammetje" mooi rechtop van +/- 30 cm.

Deze periode is idd eigenlijk de moeilijkste ook in mijn beleving omdat ik nu door de hogere t° stilaan in het oog moet houden dat sommige planten aan de groei gaan en ze dus water nodig hebben. Het is zeer moeilijk om in te schatten welke planten er al wel en welke er nog geen water behoeven en dan nog hoeveel water er mag gegeven worden. Met name bij de Ensetes is dit zeer moeilijk. Als ik ze geen water geef drogen ze nu helemaal uit, geef ik ze te veel water dan rotten ze alsnog.
De boomvarens geef ik nu ruim water (afhankelijk van de soort) en ben ik vooral bang voor uitdroging van de kop. Verbranding ben ik minder bang voor omdat de noppenfolie het UV afbreekt maar in princiepe staan ze eigenlijk momenteel in volle zon en krijgen ze dus erg veel licht. Schaduwdoek aanbrengen is geen optie omdat zowat alle andere planten die lichtintensiteit juist nodig hebben en er maar wat blij mee zijn na zo'n lange donkere winter.
Hitch

156 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Boomvarens en varens