EDUARD schreef:Hallo, terug van weggeweest! Zo te zien nog al wat reacties! Wil ik meteen even zeggen naar Remco dat je niet zomaar alles als flauwekul kunt afdoen! Ze vertellen ons niet alles wat er gebeurt en wat de gevolgen zijn! Er is ook nooit gevaar voor de volksgezondheid!!! Nee daar creëer je alleen paniek mee , geloof me maar dit heb ik uit betrouwbare bron! [dat niet alles verteld wordt] van een chemicus heb ik persoonlijk gehoord dat die zwavel deeltjes zwaarder zijn dan lucht en deze echt naar beneden komen!
Dat doet me denken aan de ramp bij Tsjernobyl, toen er weldegelijk gevaar voor de volksgezondheid was en we in Nederland verbouwde gewassen niet mochten eten een tijd lang,...niet alles wordt ons door de overheid/instanties verteld, dat klopt zeker, maar we moeten niet paranoide worden denk ik, en gewoon zelf eens na gaan denken. Dat een chemicus zegt dat zwaveldeeltjes zwaarder zijn dan lucht, en de conclusie trekt dat ze dus wel naar beneden zullen komen kan zijn, maar iemands conclusie staat natuurlijk los van de werkelijkheid. Ik ben zelf ook chemicus en zeg: inderdaad, zwaveldeeltjes zijn zwaarder dan lucht, maar alle deeltjes in rook ook, en dat blijft toch verdacht lang in de lucht hangen. UITEINDELIJK zullen ze inderdaad naar beneden komen ja. Maar dat dergelijke hoeveelheden die hier afdalen schade op levert aan onze planten is echt onzin.
EDUARD schreef:Hoe dan ook of ik daar de schade van heb of van de zon, ik heb de verbranding nog nooit in deze mate gehad! Maar op 4 km afstand van ons wordt ook alle afval verbrand, dus daar zou het ook van kunnen komen, en verder vind ik je erg negatief als het om de stalling van boomvarens gaat . bij mij gaat dat al langer dan 10 jaar wel goed en sneuvelt net zo als Ro aangeeft het oudste blad als eerste! Jij hebt gewoon pech gehad met een onbetrouwbare stallings meester die de temp. gewoon flink onder de nul heeft laten zakken, en dan kun je niet in het algemeen gaan zeggen om ze dan maar kaal te maken en in een donkere hoek te stallen!! Dan zijn we terug bij af !

Schade van de zon zul je niet snel hebben Eduard, je hebt in jouw tuin gelukkig aardig wat schaduw. Ik zit jammer genoeg vol in de zon het grootste gedeelte van de dag. Klein misverstandje echter: mijn overwinteraar treft weinig blaam, in het begin van de stalling verdorde aardig wat blad, misschien omdat het wat te koud was, maar uiteindelijk is dat helemaal goed gekomen. Toen ik vorige week mijn Cyathea's op ging halen zagen ze er allemaal prima uit! Toen ik ze vervolgens echter in de tuin zette kwamen ze na lange tijd natuurlijk weer in contact met direct zonlicht. Dit verbrand het oude blad. Vervolgens vroor het 2 nachten redelijk, en hierdoor is het nieuwe blad redelijk beschadigd. (Nieuw blad is toch ook gevoeliger voor vorst?)
En daarom baal ik een beetje van ons klimaatje hier.
Ik ben dan vaak wel wat rigoreus in mijn taalgebruik, MAAR,...een kennis van me stalt zijn Cyathea's in de garage, vorstvrij, donker en vrij droog,...dit is hem tot nu toe vrij goed gelukt,...
Dus al met al bedoel ik 't niet zo ernstig, maar een kern van waarheid zit er zeker in. Hopelijk groeit de schade er weer vlug uit, en kan ik in de zomer genieten van de frisgroene bladeren van mijn Cyathea's.
Groetjes,
Remko.