boomvarens

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: boomvarens

Berichtdoor tweety op 01 mei 2009 12:00

hoi tropiro

mag ik vragen wat voor soorten je hebt en wat de voeding is die je geeft aan de boomvarens ????

ik heb wel eens een verhaal gehoord dat ze suiker in de kruin gieten weet jij daar iets van ?????

groeten ron
tweety

1 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 01 mei 2009 14:20

Hallo Ron, Ik heb van de Dicksonia de soorten Antartica, Fibrosa, Squarrosa en de Sellowina en van de soort Cyathea de Dealbata en de Cooperi en heb vandaag de Medullaris en de Brownii besteld.

Voeding geef ik via de stam en dat doe ik met opgeloste koemestkorrels in water en als de groei er goed in zit dan doe ik een heel klein beetje (tussen 2 vingers) gedroogte koemest in de kruin, verder zorg ik dat de stammen vochtig blijven. Als ik ze plant dan gebruik ik bemeste grond en vermeng die met bloed en beendermeel, hier groeien ze er goed op moet ik zeggen.

Dat van suiker heb ik nog nooit gehoord, zal het eens gaan navragen.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor tweety op 01 mei 2009 19:38

hoi tropiro

ik heb mijn varens op de antartica na binnen staan maar ik ga ze de volgende winter buiten laten overwinteren het bemesten met koeienkorrels heb je daar een mengverhouding van ik ben bang dat ik te veel ga gebruiken en hoevaak in een zomer doe je ze bemesten??? heb jij alle boomvarens binnen of buiten laten overwinteren ???? als je ze buiten heb laten overwinteren hoe doe je het dan pak je ze in of wat anders???

vriendelijke groet ron
tweety

1 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 01 mei 2009 21:16

Hoi Ron,

Ik laat alle Dicksonia´s buiten overwinteren behalve de Squarossa, de Cyatea´s zijn niet winterhard dus die laat ik vorstvrij overwinteren in de berging. De Dicksonia's pak ik goed in, bind de bladeren bij elkaar en stoop een grote prop vliesdoek in de kruin, de stam pak ik ook in met vliesdoek en eventueel met strenge vorst doe ik er nog een rietenmat omheen en dek de bovenkant af met een zeil zodat er geen vocht bij de kruin kan komen. Als er geen vorst is overdag dan haal ik de verpakking eraf om te laten luchten en dan s'avonds weer inpakken als er weer vorst is.
Op een volle gieter (10 liter) gooi ik 1 hand gedroogt koemest korrel erbij en giet die dan over ongeveer 7 boomvarens (over de stam, niet in de kruin of in de buurt van de kruin), dit doe ik ongeveer 1x per maand tussen mei en augustus. Bloed en beendermeel gebruik ik alleen als ze in een nieuwe pot gaan of in de volle grond, zorg wel dat je het heel goed vermengd en dat de korrels onder de grond liggen i.v.m schimmel.

Gr, Ro

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor tweety op 03 mei 2009 09:04

beste tropiro

wat bedoel je met bloed en beendermeel waar haal je dat vandaan???

als je in de winter het blad afdekt blijft het er dan ook aan zitten of verliest hij altijd zijn blad in de winter en waneer weet je dat je ze moet verpotten ?? heb je ook foto's van je planten en zo ja zou ik die mogen zien ben wel nieuwsierig haha

groeten ron
tweety

1 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 03 mei 2009 13:44

Bloed en beendermeel kan je gewoon kopen in elk tuincentrum, het zijn korrels. In de winter verliezen ze hun blad maar dat groeit zeer snel weer terug

Hier foto's van mijn varens, ze staan sinds november in pot omdat ik mijn tuin drastisch aan het verbouwen ben. Dit jaar hebben ze allemaal vorstvrij overwinterd behalve de Antartica, had daar geen ruimte meer voor.

Antartica ( stam 35 cm dik) en Fibrosa:
Afbeelding

Fibrosa en Sellowina:
Afbeelding

Squarrosa, de rollen zitten er en verwacht binnen 2 weken het 1ste blad:
Afbeelding

De Cyathea's moet ik je nog even onthouden omdat ze nog in de stalling staan (ruimte gebrek in de tuin)

Gr, Ro

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 05 mei 2009 20:53

Vandaag weer een nieuwe Squarrosa met een stam van 110 cm tot mijn collectie mogen toevoegen.

Afbeelding

En hij heeft ook al kleine uitlopen bij de wortels en er komt een rol uit de stam.

Afbeelding

Ik kwam op een site een interessant stukje tegen over de grond en bemesting van boomvarens: http://forum.tuinadvies.be/forum_topic. ... 2&tid=4978

Gr, Ro

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor tweety op 06 mei 2009 21:21

hoi

die ziet er goed uit de mijne is wat kleiner maar heb er ook een paar bladeren afgeknipt die werden een beetje bruin denk door het verandere van lichtval de bladeren die ik heb afgeknipt daar komt uit de wond een soort hars weet jij wat dat is en of het kwaad kan

groet ron
tweety

1 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 07 mei 2009 00:01

Dat heet bloeden, het houdt eenmaal op wanneer de nieuwe krullen uitlopen. Het best kan je de bladeren afknippen wanneer ze helemaal bruin en verdort zijn of in het voorjaar want dan is een boomvaren nog in rust toestand. De oude bladeren kan je in kleine stukjes knippen en die weer bij de wortels verdelen, is perfecte voeding voor ze.

Gr, Ro

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 15 mei 2009 18:08

De andere soorten zijn er ook, hier de link om ze te bekijken http://s656.photobucket.com/albums/uu28 ... oomvarens/

Gr, Ro

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens