Polystichum proliferum winterhard?

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Polystichum proliferum winterhard?

Berichtdoor draco op 02 maart 2013 15:41

Heb je er ook al broedplantjes bij waargenomen?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor plasta op 02 maart 2013 15:47

Nooit op gelet, plant staat in de voortuin waar hij niet veel aandacht van mij krijgt ;)
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor draco op 30 apr 2013 11:56

De Polystichum proliferum (herkomst Nieuw Zeeland) die ik aan het begin toonde, heeft de winter overleefd, maar is uiteindelijk al het blad verloren. De plant was aanvankelijk beschermd door een kraag van bladeren en een rietmat. Na de primaire winter was het varenblad deels nog groen gebleven, maar in het verdere verloop van de winter ging ook het restant tegronde. Het goede bericht is dat een begin van nieuwgroei zichtbaar wordt. Voor de zekerheid had ik de broedplantjes van deze Polystichum opgepot en dat is gelukt.
Gelet op dit succes, krijgt deze varen binnenkort waarschijnlijk gezelschap van Blechnum nudum, die met met dezelfde beschermingsmaatregelen zou moeten toekunnen.
Bijlagen
Polystichum_proliferum.jpg
Polystichum_proliferum.jpg (128.24 KiB) 2826 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 09 jan 2014 04:05

Ik den dat Polystichum, en varens in het algemeen van het noordelijk halfrond wat winterharder zijn dan het zuidelijk halfrond. Heeft o.a. te maken met de af en toe strenge winters van noordelijk continentale oorsprong.

Maar die P. proliferum ziet er mooi uit.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Boomvarens en varens