Hoi Bert dat is ook zo, we hebben veel meer wind dan vroeger, ik hou het weer een beetje bij de afgelopen 10 jaar en dan zie je van die windstoten die vergezeld gaan met de buien steeds vaker optreden , voorheen was dat een zeldzaamheid!, en ik heb laats een programma gezien en als je de prognoses moet geloven is dit nog maar het begin, van nog extremer weertje wat wij gaan krijgen! En nu maar hopen dat dit nog 50 jaar duurt.
Zo hadden wij vorige zomer Juli een heuse rolwolk met een wind van kracht 12 , toen ging bij mij de grote esdoorn bijna om, wel veel takken afgebroken, en bij ons in de buurt honderden bomen ontworteld, dan krijg je echt de schrik goed te pakken, vrees je zelfs voor het dak van het huis!
Bart, ik neem aan dat je jou D.antarctica bedoeld, dat komt om dat het voorjaar vrij warm is geweest in combinatie met een goede bemeste grond waar hij nu een dik jaar instaat dan willen die veren nog wel eens erg lang worden, en ja met overgewicht door regen en die fijne wind kan dat gebeuren! Maar een blad maakt niets uit, die maakt nog wel wat nieuwe aan deze zomer.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC