Schaduwhoek

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Schaduwhoek

Berichtdoor Eduard op 29 apr 2013 11:34

Hoi, heb je weer een paar prachtige soorten erbij :thumb_up: de dicksonia youngiae is een wat moeilijkere soort heb er nog enkele van in de kweek staan maar de meeste sterven af voordat ze een goede doorstart maken, hou hem goed in de gaten deze kan niet tegen droogte heb ik gemerkt maar ook niet te nat, dat maakt het moeilijk ook de standplaats is belangrijk ,niet te veel wind, en gebroken zonlicht zoals je schaduwhoek zal hem goed doen deze is wat groter en kan meer hebben, succes.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor draco op 29 apr 2013 12:01

Een indrukwekkende verzameling Hitch :thumb_up: : de foto's zouden aan waarde winnen als er namen bijstonden zoals bij de laatste reeks. Ik herken wel een aantal soorten, maar voor niet-kenners geven namen meer betekenis.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 29 apr 2013 12:30

Ja ik weet het. Beetje vervelend want ik was ervan overtuigd dat ze allen een naam droegen.
Sorry daarvoor.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 29 apr 2013 12:41

Ben ze naam aan het geven. Kom nu pas tot de conclusie dat je dat dus nadien nog kunt veranderen. :? :lol:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 29 apr 2013 13:16

Voila! Nu heeft elke plant de naam erbij. Handiger zo.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor draco op 29 apr 2013 14:58

Duidelijker kan het niet Hitch, behandel je Asplenium nidus als kuipplant en gaat deze 's zomers naar buiten? Ik heb overigens ook last van winterschade aan de varenbladeren met name bij de soorten die wat hogerop in de kas staan. Waarschijnlijk is de wateropname dan onvoldoende geweest tijdens periodes in maart waarbij de temperatuur te hoog opliep. Ik heb een schermdoek, maar het is zo'n heisa om dit dicht te schuiven dat ik het meestal maar achterwege laat.
Laatst bijgewerkt door draco op 01 mei 2013 09:39, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 30 apr 2013 09:12

Ja ook de Asplenium nidus word net als alle andere varensoorten in het najaar in de serre geplaatst waar de thermostaat van de petroleumkachels op 7°-8° houd.
De Cyathea smithii verliest na het binnenzetten zijn kroon maar vormt reeds een nieuwe vanaf november-december. Vooral de Dicksonia squarossa en de Blechnum gibbum 'Silver lady' beginnen flink verdroogde bladveren te krijgen zoals je op de foto's kunt zien en dit gebeurt steeds wanneer in het voorjaar de zon de serre opwarmt. Ook de Polystichum vestitum heeft daar last van. De andere varens hebben er dan weer geen moeite mee en vertonen niet de minste schade of verdroging.

Voor de Cibotium glaucum die ik net heb aangeschaft ben ik wel een beetje bang. Cibotiumsoorten zijn sowieso al niet de makkelijkste heb ik al ondervonden maar deze soort heeft graag veel warmte dus hoe dat in de winter gaat verlopen is voor mij nog even bang afwachten na volgende winter maar dat zie ik dan wel weer. Nu is het genieten van de opkomende krullen overal in de schaduwhoek en ze zien er ook allemaal een stuk beter uit eens de verdroogde veren er tussenuit zijn gehaald.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 01 mei 2013 07:42

Hey Michael,
Ivm met de Cibotium Glaucum,deze moet je niet gaan vergelijken met de Cibotium Barometz hoor,hier heeft de glaucum de winters doorgedaan in de serre bij t° tss 6 a 8°.
Succes met je nieuwe aankopen ;)

Je hebt nu gezien hoe ik m'n serre voorzie van schaduw dus kan dat bij u volgend jaar niet meer mislopen..maar dan ga je met andere problemen te kampen krijgen ...plaatsgebrek :mrgreen:
Grtz Chris
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 01 mei 2013 18:08

Dat is goed nieuws wat de Cibotium glaucum betrefd! Nog eens bedankt voor de mooie planten he Chris.
Schaduw in de serre is voor mij geen optie aangezien er ook planten in staan die absoluut zo veel mogelijk licht willen hebben, ook in de winter dus. Het geeft zoals ik dit jaar heb kunnen zien wel wat schade maar ze groeien er zo doorheen wanneer ik ze buiten zet dus geen probleem voor mij.
Ik heb er definitief een stop op gezet wat aankopen betrefd van boom en andere varensoorten. De schaduwhoek staat propvol. Meer wil ik er echt niet meer bij hebben.
Al de dubbele ga ik van de hand doen maar ik merk dat er niet veel animo voor is aangezien er nog geen reactie is gekomen op mijn aanbod voor de 5de mei.
Dan zet ik ze wel op Kapazaa.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Rico op 02 mei 2013 13:50

Zou jute ook kunnen fungeren als schaduwdoek? Ik heb hief gekeken, maar de doeken waar nog iets licht door komt kosten tussen de 200 en 500 euro voor 3 vierkante meter...
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens