door draco op 26 feb 2013 02:05
Ik heb Polystichum vestitum geprobeerd in de volle grond, maar deze heeft het niet gered. Na de eerste winter van betekenis volgde een bescheiden herstel, maar na de volgende winter was het over. Ik had geen bescherming toegepast, maar de varen aangeplant onder de beschutting van bamboe. Blechnum chilense de groene vorm groeit op dezelfde lokatie en deze krabbelt na iedere winter weer overeind. Mijn ervaring met de zone 8 varens tot nu toe is dat ze het moeilijk hebben en dat het groeiseizoen te kort is om goed van de opgelopen winterschade te kunnen herstellen. De gevormde veren blijven bescheiden qua omvang en beperkt in getal. Daarentegen groeien deze soorten bij een vorstvrije overwintering als kuipplant uit tot vitale forse exemplaren (Woodwardia unigemmata, _orientalis, _fimbriatum, Blechnum chilense, _novae zelandiae, Doodia media). Ik heb ook Blechnum discolor en B. fluviatile beproefd maar die haalden het eerstvolgende voorjaar niet eens, terwijl voor laatste klimaatzone 7 staat genoteerd. Komend seizoen ga ik Blechnum nudum in de tuin uitproberen.
Hans Prins is hiermee tot nu toe redelijk succesvol geweest. De vorstgevoelige varens staan daar ook onder de beschutting van bamboe. Blechnum nudum stond vorig jaar bij enkele tuincentra te koop. Deze planten waren afkomstig van een Nederlandse varenkweker. Als ik ze het komende seizoen weer zie, kan ik er wat uitgebreider mee experimenteren.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"