griphuz schreef:Eduard,
Heb je met al dat vocht en condens geen last van schimmel dan? Of van rot als er condensvocht in de kop zou lekken?
Groetjes,
Remko.
Nee Remko integendeel, ik giet 2l. water om de twee weken in de kop dit heb ik sowieso gedaan sinds ik bezig ben met boomvarens bij alle soorten, maar wat betreft de C.medullaris deze staat in een 0.70x0.70x 3.70m hoge tent en zit de warmtekabel om de stam heen, ben net voor de zekerheid gaan kijken, moest toch luchten na die twee weken, niets van schimmel de nieuwe rollen steken 5 tot 10 cm boven de kop uit, ook is het opgebonden blad nog mooi groen van kleur, dat verheugd mij wel! Hij krijgt dadelijk de volgende 2l. water in de kop en de rest van de gestalde planten ook, maak mij eerder zorgen dat de stammen uitdrogen, je bent zelf ook in de mooie ponga kassen geweest en weet je ook dat daar de regeninstalatie meerdere malen per dag inwerking komt, dan wordt ook alles zeiknat, ik snap die redenering van jullie niet! Ro begon daar het vorig jaar ook al over, regen komt van boven, op de meeste plaatsen waar boomvarens groeien regend het vaak zoals in Nieuw-Zeeland, in zuidoost Australië was het droger en heter maar dat was ook aan de boomvarens te zien! Niet mooi veelal uitgedroogd.
@ Michael, dat blazen met een ventilator in de stalling is het beste, zelf heb ik een klokje ertussen zodat die ieder uur een kwartier blaast, zo voorkom je schimmel in de kas, die harde plekjes heb ik ook op de stammen zitten maar dat maakt niets uit, verdwijnt vanzelf als ze buiten de eerste regenbuien gehad hebben, en varenrauwmug kan geen kwaad bij volwassen boomvarens, enkel bij spoorlingen, daar vreten de larven aan de wortels, en sterven de plantjes af, hier heb ik nu nog steeds last van omdat je bij lage temp. geen nematoden kunt gebruiken [aaltjes tegen de larven die deze weer opvreten]
En wat betreft de watergift in de zomer, dan gaat hier de douchkop sproeier iedere avond de kop in zolang tot het water op de voet uitloopt, het blad sproei ik nooit!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC